Nova pravila igre: Končna verzija kodeksa ravnanja z AI

Datum objave: 25.07.2025

V julijskih novicah pišemo o tem, da je Evropska komisija objavila končno verzijo kodeksa ravnanja z umetno inteligenco, da študija, ki jo je naročil odbor Evropskega parlamenta za pravne zadeve (JURI) kaže, da izjeme TDM ne morejo veljati za sisteme umetne inteligence, da je Svet EU pripravil predloge za pomoč kolektivnim organizacijam v času razvoja umetne inteligence, da je Evropska komisija objavila razpis za pripravo študije o učinkih direktive o avtorski in soroædnih pravicah in da je bil objavljen čistopis Kulturnega kompasa.

Med novicami iz industrije lahko preberete, da se po več kot desetih letih s čela FERA poslavlja Pauline Durand-Vialle, ki bo s septembrom prevzela vodenje Evropskega avdiovizualnega observatorija, da bo britanska vlada izdatno podprla domačo filmsko industrijo, da bodo kinematografi čez poletje globalno prodali za 11,4 milijarde evrov vstopnic, da bo Španija v avdiovizualni panogi spodbujala odličnost s certifikatom Audivisual Compliance, da je Netflix v Nemčiji sklenil sporazume z igralci, režiserji in scenaristi, da želijo evropski ustvarjalci ohraniti samostojen program Ustvarjalna Evropa in da je Evropski avdiovizualni observatorij pripravil novi poročili o avdiovizualnih medijskih storitvah v Evropi in uporabi naročniškega videa na zahtevo v letu 2024 ter študijo o sodnih in regulatornih izzivih, s katerimi se soočajo evropski medijski regulatorji.

Med novicami so tudi številne, povezane z razvojem umetne inteligence in izzivi, ki jih ta prinaša. Tako med drugim pišemo, da bo morala EU nujno ustrezno regulirati področje umetne inteligence, v nasprotnem primeru ji sledi "tehnološki Černobil", da lahko sistemi umetne inteligence reproducirajo obsežna dela, da Danska načrtuje zakonsko zaščito svojih državljanov pred t. i. globokimi ponaredki, da se italijanska in francoska filmska industrija združujeta v boju proti hitremu razvoju tehnologij, predvsem umetne inteligence in da so poljski, francoski in nemški ustvarjalci pripravili etične smernice za razvoj umetne inteligence, ki ščiti ustvarjalce.

Tudi v pravnih zadevah prevladujejo novice, povezane z umetno inteligenco. Preberete lahko, da je kalifornijsko sodišče zavrnilo tožbo komičarke in igralke Sarah Silverman proti OpenAI in Meti, a odprlo vrata prihodnjim zahtevkom, da je nemško sodišče obsodilo Meto zaradi nezakonitega sledenja, da študija uglednih strokovnjakov kaže, da morajo biti ustvarjalci v središču avtorskega prava, da je upravljalec umetne inteligence Anthropic zmagal glede poštene uporabe, a ostaja pod drobnogledom zaradi obsežnega kopiranja knjig in da je sloviti Getty Images umaknil ključne tožbe proti Stability AI, a bo nadaljeval pravni boj zaradi znamke in vodnih žigov. 

EVROPSKE INSTITUCIJE:

Evropska komisija objavila končno verzijo kodeksa ravnanja z umetno inteligenco

Evropska komisija, Euronews, Euroactiv in OpenAI: Komisija je objavila končno verzijo kodeksa ravnanja z umetno inteligenco. Kodeks med drugim vključuje podrobnosti o preglednosti in uveljavljanju pravil za upravljalce splošnih modelov umetne inteligence, povezanih z avtorskimi pravicami in različnimi sistemskimi tveganji. Kodeks predvideva tudi ukrepe, s katerimi bi lahko zmanjšali oz. odpravili tveganja. Euronews poroča, da komisija zdaj čaka na tehnološka podjetja, da podpišejo kodeks, Euroactiv pa, da slednja želijo več besede pri razvoju umetne inteligence v EU. Več o tem tukajtukaj, tukaj, tukaj in tukaj.

Študija kaže, da izjeme TDM ne morejo veljati za sisteme umetne inteligence

Evropski parlament: Študija odbora Evropskega parlament za pravne zadeve (JURI), ki jo je pripravil pravni strokovnjak z barcelonske univerze Pompeu Fabra Nicola Lucchi, opozarja, da trenutne izjeme za tekstovno in podatkovno rudarjenje (TDM) niso ustrezne za področje generativne umetne inteligence. Zakonodaja namreč ni bila nikoli zasnovana, da bi urejala (obsežno) šolanje sistemov umetne inteligence. Dela, ki jih je v celoti zasnovala umetna inteligenca, ne bi smela biti avtorsko zaščitena, medtem ko je pri delih, ustvarjenih s pomočjo umetne inteligence, potrebna jasna opredelitev avtorstva.

Študija poudarja preglednost, z jasnim razlikovanjem med podatki za učenje in izhodi ter uvedbo obveznih licenc in pravice do opt-out za ustvarjalce. Avtor študije tudi predlaga zakonodajne popravke, ki bi ustvarjalcem zagotovili pravično nadomestilo in stabilen pravni okvir za razvoj umetne inteligence v EU. Odbor JURI je na podlagi študije pripravil predlog poročila. Več o tem tukaj in tukaj.

Svet EU s predlogi za pomoč kolektivnim organizacijam v času razvoja umetne inteligence

Svet EU:  Člani sveta so v Poročilu o izzivih, ki so pred kolektivnimi organizacijami v uniji, med drugim izrazili zaskrbljenost glede nejasnosti pri uporabi izjeme za tekstovno in podatkovno rudarjenje, zlasti glede delovanja opt‑out mehanizma, strojno berljivih rezervacij ter termina  t. i. zakonitega dostopa do avtorskih del. Poudarili so potrebo po usklajenem pristopu na ravni EU, z dodelitvijo jasnih smernic in predlogov za določitev pregledne uporabe. Obenem so opozorili, da ima večina upravljalcev umetne inteligence sedeže izven EU, kar predstavlja izzive na številnih področjih, predvsem pa pri nadzoru na področju šolanja omenjenih sistemov.

Na nezakonito uporabo del za šolanje sistemov umetne inteligence v pismu opozarja tudi nemški evropski poslanec iz vrst Evropske ljudske stranke Axel Voss. Kot je zapisal, morajo evropski odločevalci na tem področju vzpostaviti pravni okvir, ki bo zagotovil prilagodljiv in izvedljiv licenčni sistem, spoštovanje odločitev imetnikov pravic, če ne dovolijo uporabo svojih del in pošteno nadomestilo za uporabo njihovih del. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropska komisija objavila razpis za pripravo študije o učinkih direktive o avtorski in sorodnih pravicah

Evropska komisija: Komisija je objavila javni razpis za pripravo študijo o učinkih direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Cilj študije je izvesti poglobljeno analizo učinkovitosti, skladnosti in delovanja obstoječih pravil,s priporočili za izboljšave. Več o tem tukaj.

Čistopis Kulturnega kompasa

Think Thank Evropskega parlamenta: Omenjeni inštitut je objavil čistopis predloga Evropske komisije in dopolnil deležnikov k strateškemu okvirju za kulturno politiko Evropske unije, ki so ga poimenovali Kulturni kompas za Evropo (Culture Compass). Gre za pobudo, ki bo določila smernice prihodnje kulturne politike EU.

Namen Kulturnega kompasa je opredeliti skupna načela in cilje kulturne politike EU, zagotoviti večjo skladnost in doslednost med finančnimi instrumenti EU, ki podpirajo kulturo, ter skladnost s temeljnimi politikami in zakonodajnimi okviri, usmerjati prihodnje ukrepe v podporo kulturi na vseh področjih politike, da bi kulturnim in ustvarjalnim sektorjem in industrijam zagotovili oprijemljive koristi ter povečali pozitivni učinek kulture na različnih področjih, omogočiti reden strukturiran dialog z deležniki na področju kulture na ravni EU in omogočiti spremljanje in pregled napredka. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA:

Izvršna direktorica FERA Pauline Durand-Vialle zapušča krmilo združenja

FERA: Izvršna direktorica Evropskega združenje filmskih režiserjev (FERA), Pauline Durand-Vialle bo po več kot desetletju vodenja 12. septembra zapustila svoj položaj. Nastopila bo novo funkcijo izvršne direktorice Evropskega avdiovizualnega observatorija. Združenje FERA, katerega polnopravna članica je tudi AIPA, je pred dnevi že objavilo razpis za novega glavnega izvršnega direktorja. Več o tem tukaj in tukaj.

Britanska vlada bo podprla domačo filmsko industrijo

Britanska vlada in Cineuropa: Britanska vlada predlaga okrepitev domače filmske in TV industrije z davčnimi olajšavami, vlaganjem v infrastrukturo in izobraževanjem, vključno z usposabljanjem za delo z umetno inteligenco. Napoveduje tudi ukrepe za regulacijo umetne inteligence in analizo vpliva umetne inteligence na pravice ustvarjalcev. Poleg tega želi izboljšati dostop do nacionalne filmske dediščine in okrepiti podporo neodvisnim ustvarjalcem ter kinematografom. Portal Cineuropa pa je poročal, da britanski načrt za kreativno industrijo predvideva podporo inovacijam, raziskavam in razvoju ter razvoju regijskih zmogljivosti v filmski industriji. Za to naj bi država do leta 2035 zagotovila 438 milijonov evrov. Več o tem tukaj in tukaj.

Kinematografi bodo čez poletje prodali za 11,4 milijarde evrov vstopnic

CEPI: Globalni prihodki z naslova prodaje kino vstopnic naj bi v poletnih mesecih dosegli 11,4 milijarde evrov, kar je osem odstotkov več kot lani in nekoliko manj kot leta 2023, ki je bilo s prihodki v višini 12,5 milijarde evrov rekordno leto po pandemiji covid-19. Največ prihodkov naj bi v poleti sezoni ustvarili kitajski in severnoameriški kinematografi, 4,3 milijarde evrov oz. 3,86 milijarde evrov.

Španija bo v avdiovizualni panogi spodbujala odličnost s certifikatom Audivisual Compliance

Cineuropa: Španija je pred kratkim uvedla certifikat Audiovisual Compliance, ki označuje skladnost avdiovizualnih platform, televizij, radiev, podcastov in video platform s špansko in evropsko zakonodajo. Španija je inicativo zagnala v začetku julija, certifikate pa bo podeljevalo podjetje AVC. Več o tem tukaj.

Netflix v Nemčiji sklenil sporazume z igralci, režiserji in scenaristi

Initiative Copyright: Netflix je v Nemčiji sklenil več sporazumov. Nemško združenje igralcev (BFFS) in Netflix sta se dogovorila o pravilih za uporabo umetne inteligence na področju poustvarjanja likov in sinhronizacije. Dogovorjena sta bila dva sporazuma, ki zagotavljata, da se bo umetna inteligenca uporabljala izključno ob spoštovanju osebnih in avtorskih pravic igralcev. Uporaba umetne inteligence za digitalno obdelavo, posnemanje videza ali glasu igralcev ter poustvarjanje likov ali glasov bo dovoljena le ob izrecnem pisnem soglasju ustvarjalcev. 

Netflix je v Nemčiji dosegel tudi dogovor z združenjem scenaristov (DDV), ki med drugim predvideva pravična nadomestila, pa tudi dogovor s predstavniki neodvisnih režiserjev. Ta med drugim vključuje nadgradnjo obstoječih minimalnih honorarjev, dodatne bonitete za nadaljnje sezone in prvi dogovor, ki vključuje klavzule o uporabi umetne inteligence na področju režije. Več o tem tukaj, tukaj, tukaj in tukaj.

Evropski ustvarjalci želijo, da program Ustvarjalna Evropa ostane samostojen

Culture Action Europe: Komentar predstavnikov Culture Action Europe, v katerem poudarjajo, da je v osnutku novega programa Ustvarjalna Evropa predvidena njegova združitev s programom CERV (Citizens, Equality, Rights and Values) v širši okvir Vrednote in Demokracija.  Avtorji komentarja opozarjajo, da bi taka združitev ogrozila cilje kulturnega sektorja, povečala birokracijo in ogrozila ustvarjalnosti in raznolikost. Culture Action Europe poziva, da program ostane samostojen, s prepoznavnim proračunom in jasno vlogo kulture pri krepitvi evropskih vrednot in demokracije. Pobuda je o tem naslovila odprto pismo na predsednico Evropske komisije Ursulo von der Leyen. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij pripravil novi poročili

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil novo poročilo o avdiovizualnih medijskih storitvah v Evropi, v katerem ugotavlja, da je v t. i. razširjeni Evropi, v katero se poleg držav EU uvrščajo še Albanija, Armenija, BiH, Gruzija, Islandija, Liechtenstein, Črna Gora, Severna Makedonija,  Moldavija, Srbija, Norveška, Švica, Turčija, Velika Britanija in Ukrajina, lani delovalo 12.955 avdiovizualnih medijskih storitev in platform, od tega je bilo 74 odstotkov linearnih TV kanalov in 26 odstotkov platform videa na zahtevo. Prihodki VOD platform so se lani Zvišali za štiri odstotke, prihodki linearne televizije pa v Povprečju le za odstotek. Večina igralcev na trgu je v zasebni lasti (91 odstotkov), Ameriška podjetja pa obvladujejo četrtino televizijskih kanalov in devet odstotkov videa na zahtevo. Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil tudi novo poročilo o lanski uporabi naročniškega videa na zahtevo  (SVOD) v EU. Kot ugotavljajo v observatoriju, naročniki na SVOD platformah največ gledajo serije, in sicer kar 78 odstotkov gledalnega časa, na filme pa 22 odstotkov. Igrana vsebina predstavlja kar 88 odstotkov časa, ki ga gledalci preživijo pred zasloni, na dokumentarce in animacije pa odpade le 12 odstotkov. Četrtino gledalnega časa odpade na evropsko vsebino, od tega 16 odstotkov iz EU. Filmi dosegajo večji delež ogledov (22 odstotkov) kot serije (14 odstotkov). Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil novo študijo o sodnih in regulatornih izzivih, s katerimi se soočajo evropski medijski regulatorji zaradi digitalne transformacije in geopolitičnih sprememb. Študija med drugim poudarja zapletenost uporabe načela države izvora, ki določa pristojnost glede na državo ustanovitve ponudnika medijskih storitev, ter izzive pri izvajanju odločitev čezmejno. Poleg tega študija obravnava nekatere izjeme od tega načela. Več o tem tukaj.

EU mora nujno ustrezno regulirati področje umetne inteligence, v nasprotnem primeru ji sledi "tehnološki Černobil"

Euroactiv: Svetovno priznani strokovnjak za področje umetne inteligence Stuart  Russell je EU opozoril, da bi rahljanje regulative na področju umetne inteligence  lahko povzročilo "tehnološki Černobil". Russell poziva EU, naj ukrepa praktično in učinkovito, in sicer s predpisi za nadzor visoko tveganih sistemov ter podporo raziskavam o varnosti in robustnosti umetne inteligence. Brez tovrstnega pristopa bi bile lahko posledice za evropsko družbo in gospodarstvo katastrofalne. Euroactiv je poročal tudi o tem, da Evropska komisija kljub lobiranju tehnoloških velikanov ne bo podaljšala roka za veljavo akta o umetni inteligenci. Ta bo v celoti stopil v veljavo 2. avgusta. Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.

Sistemi umetne inteligence lahko že sami reproducirajo obsežna dela

Initiative Copyright: Nova študija, ki jo je naročila Initiative Copyright, kaže, da lahko Metin sistem umetne inteligence Llama reproducira kar 42 odstotkov prvega dela knjige Harry Potter. To kaže na to, kako velik obseg avtorsko zaščitenih vsebin so upravljalci sistemov umetne inteligence pri šolanju svojih sistemov uporabili in shranili. Več o tem tukaj.

Danska načrtuje zakonsko zaščito svojih državljanov pred t. i. globokimi ponaredki

Guardian: Danska vlada načrtuje spremembe avtorske zakonodaje, s katerimi bo državljanom omogočila pravico do lastnega telesa, obraza in glasu”. Namen te spremembe je zaščita pred nepooblaščenimi digitalnimi posnetki, kot so globoki ponaredki (deepfakes), ki jih ustvarja umetna inteligenca. Predlog zakona, ki je deležen široke politične podpore, bo omogočil posameznikom, da zahtevajo odstranitev takšnih vsebin s spletnih platform, če za to niso dali izrecnega dovoljenja. Zakon ne bo omejeval parodij ali satire, vendar bo predvidel visoke kazni za platforme, ki ne bodo spoštovale teh pravil. Ministrstvo za kulturo načrtuje vložitev predloga zakona po poletnem premoru, z namenom sprejetja do konca leta 2025 ali v začetku leta 2026. Več o tem tukaj.

Italijanska in francoska filmska industrija se združujeta v boju proti hitremu razvoju tehnologij

Cineuropa: Italijansko združenje filmskih režiserjev (ANAC) se je na sestanku s francoskimi kolegi dogovorilo, da bodo okrepili sodelovanje za skupno premagovanje ovir, ki jih prinaša digitalna doba in hitro se razvijajoča umetna inteligenca. Predstavniki ANAC so na srečanju med drugim predlagali ustanovitev nacionalnega centra, ki bi med drugim zbiral nadomestila iz celotne verige (kinodvorane, platforme, distributerji) in skrbel za pravično ter trajnostno javno podporo sektorju, brez dodatnega bremena davkoplačevalcev. Več o tem tukaj.

Poljski, francoski in nemški ustvarjalci pripravili etične smernice za razvoj umetne inteligence

Initiative Copyright: Ustvarjalci in pravni strokovnjaki iz kulturno-kreativnega sektorja iz Poljske, Francije in Nemčije so v okviru poljskega predsedovanja Svetu EU pripravili etične smernice za razvoj generativne umetne inteligence, ki spoštujejo avtorsko pravo in pravice ustvarjalcev. Poudarjajo potrebo po zaščiti kulturnih in kreativnih industrij pred nepooblaščeno uporabo vsebin za šolanje umetne inteligence. Prav tako zagovarjajo ohranjanje evropske digitalne suverenosti ter spodbujajo demokratičen in človeku prijazen pristop k tehnologiji. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE:

Sodišče zavrnilo tožbo proti OpenAI in Meti, a odprlo vrata prihodnjim zahtevkom

Deadline: Kalifornijsko zvezno sodišče je zavrnilo tožbo komičarke in igralke Sarah Silverman proti podjetjema Meta in OpenAI, ki je vložila skupaj z nekaterimi drugimi avtorji. V tožbi so trdili, da sta omenjeni podjetji brez dovoljenja uporabili njihova dela za šolanje sistemov umetne inteligence. Sodnik Vince Chhabria je razsodil, da gre za izjemo z naslova t.i. pravične uporabe (fair use), vendar je poudaril, da odločitev ne pomeni, da je uporaba avtorskih del brez dovoljenja zakonita, temveč da so tožniki napačno oblikovali svoje argumente.

Čeprav je bila tožba zavrnjena, sodnik Chhabria ni izključil možnosti, da bi morali upravljalci sistemov umetne inteligence  imetnikom pravic plačati za uporabo njihovih del, še posebej ob upoštevanju velikih dobičkov, ki jih ustvarjajo sistemi umetne inteligence. Ob teme je tudi poudaril, da bi bila lahko bila tožba uspešna, če bi tožniki bolje utemeljili, kako so njihova dela uporabljena. Več o tem tukaj.

Nemško sodišče obsodilo Meto zaradi nezakonitega sledenja – mogoča pot za množične tožbe

The Record: Nemško sodišče v Leipzigu je odločilo, da Meta krši evropske predpise o varstvu osebnih podatkov (GDPR) z uporabo sledilnih tehnologij, kot so sledenje s piškotki in nabori za razvoj programske opreme (SDK), ki brez soglasja uporabnikov zbirajo njihove podatke na tretjih spletnih straneh in aplikacijah. Sodišče je Meta naložilo plačilo 5000 evrov odškodnine tožniku, pri čemer je poudarilo, da Meta uporabnike lahko prepozna tudi brez prijave v svoje platforme. Ta odločitev odpira možnost množičnih tožb v Nemčiji in širše v EU, saj uporabnikom ni več treba dokazovati konkretne škode, da bi uveljavili svoje pravice. Več o tem tukaj.

Študija: Ustvarjalci morajo biti v središču avtorskega prava

Papers SSRN: Študija z naslovom Čas je, da ustvarjalce znova postavimo v središče avtorskega prava EU. V študiji avtorji poudarjajo, da mora EU okrepiti vlogo avtorjev na področju avtorskih pravicah, saj trenutni sistem pogodbenih zaščit ne zagotavlja poštenega nadomestila. Direktiva o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu sicer ponuja mehanizme, a so ti neučinkoviti, ker zahtevajo aktivno uveljavljanje s strani avtorjev. Snovalci študije zato predlagajo uvedbo neodvisnih pravic do nadomestila, ki bi zagotovile stabilen in pravičen dohodek, ne glede na pogodbene pogoje. Več o tem tukaj.

Anthropic zmagal glede poštene uporabe, a ostaja pod drobnogledom

The Verge in IP Kat: Upravljalec umetne inteligence Anthropic je dobil pomembno sodno bitko, ko je kalifornijski zvezni sodnik odločil, da je šolanje umetne inteligence na zakonito kupljenih in digitaliziranih knjigah po ameriški zakonodaji poštena uporaba (fair use). To pomeni, da je takšno usposabljanje dovoljeno brez dovoljenja avtorjev, saj je sodnik presodil, da gre za transformativno uporabo, ki spodbuja ustvarjalnost. Vendar pa je sodnik opozoril, da bo podjetje moralo odgovarjati zaradi domnevnega nepooblaščenega prenosa "milijonov" knjig z interneta, kar bo predmet ločenega sojenja. O tem je poročal tudi portal IP Kat. Več o tem tukaj in tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi novica AIPA, in sicer GAVA opozarja na ignoranco uporabnikov zakona.

NAPOVED DOGODKOV

Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) bo v Bruslju 4. novembra ob 15. obletnici delovanja pripravilo konferenco, na kateri bodo govorili o dosedanjem delu in načrtih za prihodnost. Več o tem tukaj.

Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Evropska komisija 20. in 21. novembra v Alicanteju pripravljata konferenco z naslovom Skupaj skozi avtorsko pravo v spreminjajočem se digitalnem okolju. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Möderndorfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, ]