Ustvarjalci so že četrt stoletja brez ustreznih pravic

Datum objave: 26.11.2018

EU mora celostno urediti pravice ustvarjalcev na spletu. Rešitve, ki niso celovite, kot je bil sprejem direktive o avtorski pravici leta 2001, vključno z ekskluzivnostjo pravice, so v praksi neuporabne, je bila rdeča nit letnega seminarja Združenja evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) v Bruslju. Kot je pokazala raziskava združenja, so nadomestila, ki so jih plačale internetne platforme (npr. iTunes, Netflix, Spotify...), lani znašala le dva odstotka vseh zbranih nadomestil kolektivnih organizacij. Glede na izredno hitro rast števila uporabnikov spletnih platform je ta podatek alarmanten in kaže, da je dosedanja zakonodaja neuporabna, saj jo platforme z lahkoto izigravajo.

Na seminarju na temo Zakonodaja EU o avtorskih pravicah: 25 let harmonizacije, kaj je uporabno za ustvarjalce in kaj ne? so predstavniki ustvarjalcev pozdravili sprejem novele Direktive o avtorski pravici v Evropskem parlamentu. Obžalovali pa so, da ni bil sprejet predlog o uzakonitvi neodtujljive in neodpovedljive pravici do nadomestila za uporabo del na spletu, ki bi ga plačevale neposredno spletne platforme.

Kljub temu bodo ustvarjalci lahko nadomestilo dobili prek mehanizma o nadomestilu, ki je predviden v novi Direktivi, in sicer v 14. členu. Omizje je zato pozvalo evropske odločevalce, da zberejo toliko politične volje in sprejmejo tudi ta člen v Direktivi, ki predvideva, da bodo ustvarjalci dobili pravično in proporcionalno nadomestilo za vse oblike uporabe njihovih del, tudi na spletu. S tem bi dali signal, da so proti praksi nepravičnega prenosa pravic, ki prizadene več kot pol milijona evropskih ustvarjalcev.

Predsednik AEPO-ARTIS Tilo Gerlach se je zahvalil vsem poslancem Evropskega parlamenta, ki poskušajo pomagati ustvarjalcem in ustvariti pravično in stabilno okolje za evropske kreativce. Prav slednji so "srce" kreativne industrije in njeno gonilo, kljub temu pa v vrednostni verigi dobijo najmanj. "14. člen Direktive je prvi korak v pravo smer, k bolj pravični razdelitvi prihodkov od ustvarjanja. Zato upamo, da ga bodo odločevalci v Evropskem parlamentu v prihodnjih tednih podprli in s tem omogočili, da bodo kolektivne organizacije lahko zbirale nadomestila za ustvarjalce," je poudaril.

[ {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lDBWL1m60ttiw.php", title : "A;aaa;s" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, ]