Streaming platforme bodo morale sofinancirati javno televizijo

Datum objave: 05.07.2021

Španska vlada je sprejela predlog zakona, po katerem bodo morale v Španiji delujoče spletne streaming platforme (Netflix, Amazon Prime Video, Disney + in HBO) sofinancirati javno televizijo RTVE. Ukrep, ki je del novega avdiovizualnega zakona, predvideva, da bodo omenjene platforme za delovanje RTVE prispevale poldrugi odstotek svojih prihodkov. Zakon, ki ga mora podpreti še spodnji dom španskega parlamenta, bo stopil v veljavo v prvem četrtletju prihodnjega leta, poroča španski časnik El Pais. V AIPA ocenjujemo, da je Španija primer države, ki skozi donačo produkcijo odlično ščiti svoj trg, kulturo, kreativnost in ustvarjalce.

Španija je namreč že pred leti uzakonila sistem pravičnih nadomestil za imetnike pravic na avdiovizualnih delih, ki odlično deluje tudi za uporabo del na spletu. Španski kreativci imajo zato v času koronakrize precej dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil (npr. v Sloveniji). Španski sistem določa neodpovedljivo pravico do nadomestila za uporabo del na platformah, ki ponujajo video na zahtevo. Nadomestilo plačujejo omenjene platforme, pravica pa je kolektivno upravljana, za kar skrbita organizaciji AIE in AISGE. Upamo, da bomo sedaj, ko smo v fazi dopolnjevanja ZASP in ZKUASP, podobno rešitev uzakonili tudi v Sloveniji.

Spletne streaming platforme bodo morale, poleg sofinanciranja RTVE, Španiji oz. njeni avdiovizualni industriji dati še pet odstotkov prihodkov, ki bodo šli prek posebnega sklada ICAA za razvoj domače filmske produkcije. Streaming platforme bodo morale tako v Španiji pustiti približno 6,5 odstotka svojega prometa, ki ga bodo španski dacarji odmerili glede na realen obseg prihodkov, ne pa na podlagi prijavljenih prihodkov v Španiji. Ti so zaradi izigravanja zakonodaje minimalni, saj - kot je znano - spletne platforme izkoriščajo milejše davčne zakonodaje v posameznih članicah EU oz. izven nje in potem tam plačujejo davke, ne pa v državah, kjer ustvarjajo promet, poudarja največji španski časnik.

Sofinanciranje javne televizije s strani streaming platform so zahtevala španska telekomunikacijska podjetja in zasebne TV postaje, ki že nekaj let namenjajo 1,5 odstotka svojega prometa za delovanje javne televizije. S tem se bodo vzpostavila enotna in pravična pravila igre na trgu, poudarjajo.

V AIPA z zadovoljstvom spremljamo, da vse več držav EU sprejema enotna pravila za vse igralce (tudi spletne platforme) na svojih trgih. Upamo, da jim bo kmalu sledila tudi Slovenija. Kot smo večkrat poudarili, mora biti zakonodaja enaka za vse, ki poslujejo in ustvarjajo promet (in dobiček) na nacionalnih trgih. To mora veljati za vse brez izjeme, tudi za velike spletne platforme, ki davčne obveznosti poravnavajo le v ZDA ali pa kakšnih eksotičnih otokih z milo davčno zakonodajo, ustvarjalcem pa ne plačujejo praktično ničesar za uporabo del.

Zato znova pozivamo, da Slovenija čim prej implementira predlani sprejeto Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu skupaj s členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del na spletu. Ključen del Direktive so tudi mehanizmi, ki omogočajo zbiranje tega nadomestila, med drugimi tudi poročanje o uporabi del.

Jasna pravila igre in pravično nadomestilo za uporabo del je toliko bolj ključno v zdajšnjih razmerah, ko je evropski (in tudi slovenski) kulturno-ustvarjalni sektor zaradi pandemije covid-19 praktično obstal, medtem ko spletne platforme beležijo najboljše poslovne rezultate v zgodovini. Izredno pomemben je tudi davčni vidik, saj spletne platforme v Sloveniji plačajo le malo oz. nič davkov. Po podatkih FURS velike digitalne multinacionalke pri nas letno ustvarijo več kot 100 milijonov evrov prometa. Če bi te prihodke obdavčili, bi se v državno blagajno lahko letno nateklo do 10 milijonov evrov. S tem bi rešili vprašanje financiranja slovenskih filmov, pa tudi sofinanciranje tuje produkcije v Sloveniji.

Kot so pokazale španske izkušnje, pravica do nadomestila zagotavlja stalen pritok dohodkov za vse avtorje in izvajalce, in sicer za trenutne in tudi bodoče načine uporabe. Za slednje ne bo potrebe po prilagajanju pogodb ali ponovnih pogajanjih o določilih pogodb. Pomembno je tudi to, da pravica do nadomestila ne moti izvajanja in uveljavljanje izključnih pravic, niti ne moti verige eksploatacije, ki ostaja v rokah producentov in imetnikov pravic. Prav tako - kot omenjeno - država z nadomestili ne bi imela nobenih stroškov, ampak bo lahko celo pobrala več davkov, tudi od platform. Nadomestila pa bi veliko pomenila ustvarjalcem, njihov pomen pa se je pokazal v primeru koronakrize.

[ {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, ]