Stavka ustvarjalcev odrezala skoraj pol milijarde dolarjev dobička Warner Bros Discovery

Datum objave: 08.09.2023

Odločitev velikih filmskih studiev in pretočnih platform, da ne bodo ustregli zahtevam scenaristov in igralcev za boljše plačilo ter boljše pogoje dela, se vse bolj kaže za zelo napačno. Multinacionalka Warner Bros Discovery je sporočila, da bo zaradi stavke prihodnje leto imela za med 300 milijonov in 500 milijonov dolarjev nižji dobiček pred davki, obrestmi, davki, amortizacijo (EBITDA). Ta naj bi se po novih napovedih gibal med 10,5 milijarde in 11 milijardami dolarjev.

Lani je multinacionalka, ki združuje Warner Bros Entertainment, HBO, CNN, DC  Entertainment, ustvarila za 34 milijard dolarjev prihodkov, skoraj 14 milijarde dolarjev EBITDA in 7,3 milijarde dolarjev čistega dobička. "Napovedani manjši dobiček je desetkrat večji strošek za podjetje, kot bi ta znašal, če bi studii sklenili dogovor s scenaristi in igralci," poudarjajo v ameriškem združenju scenaristov (WGA). "Warner Bros Discovery bi moral, glede na uporabo del in razrez stroškov, ustvarjalcem na letni ravni odšteti dodatnih 47 milijonov dolarjev, na ravni celotne ameriške filmske industrije pa bi ta strošek letno znašal 429 milijonov dolarjev. Samo ocenjeni  nižji dobiček podjetja Warner Bros Discovery v prihodnjem letu bi pokril finančne zahteve scenaristov in igralcev, ki stavkajo od maja oz. julija. Kje pa so še izgubljeni dobički in drugi stroški, ki jih bodo zagotovo imeli drugi studii, kot so Universal, Netflix, Sony Pictures, Universal Pictures in Walt Disney Studios," poudarjajo v WGA.

Vodstvo Warner Bros Discovery je ob objavi napovedi za prihodnje leto vlagateljem dejalo, da ne ve, kdaj se bo stavka končala. Ob začetku stavke scenaristov in igralcev so prav v tem podjetju napovedali, da bo stavka zagotovo končana do začetka septembra.

Scenaristi in igralci zahtevajo višje plače, pravično nadomestilo in ureditev področja umetne inteligence

Tako igralci kot scenaristi od studiev zahtevajo višje plače in jamstva za preživetje v prihodnosti. Igralci želijo tudi ureditev področja nadomestil. Na papirju so sicer upravičeni do nadomestil z naslova predvajanja filmov oz. oddaj, v katerih so nastopili, vendar pretočne platforme, kot sta Netflix in Disney+, ne razkrivajo podatkov o gledanosti oddaj. Zato vsem za predvajanje na svojih platformah ponujajo enako nizek pavšalni znesek, in sicer ne glede na njihovo priljubljenost oz. uspešnost. Kot opozarjajo igralci, je tovrstno ravnanje ponudnikov pretočnih vsebin nizkotno, saj so nadomestila praktično edini vir dohodkov v času, ko nimajo projektov.

Ustvarjalci ob tem poudarjajo, da nastaja vse več filmov in serij, vendar se proračuni zmanjšujejo, serije pa pogosto nastajajo z manjšim številom epizod na sezono. Poleg tega ponovitve na ponudnikih pretočnih vsebin ustvarjalcem v nasprotju s televizijo prinašajo nižja nadomestila, saj niso odvisna od gledanosti. Prav tako pa obstaja vse več možnosti, da bi animirani liki umetne inteligence lahko zavajajoče posnemali igro ljudi, kar predstavlja resnično in neposredno grožnjo za igralce. Zato si sindikat SAG-AFTRA prizadeva, da bi svojim članom, teh je več kot 160.000, poleg boljšega socialnega položaja zagotovil tudi jasna pravila o uporabi umetne inteligence.

Hollywodska produkcija se je zaradi stavke povsem zaustavila

Ameriški mediji poudarjajo, da je Hollywood po stavki scenaristov deloval le 20-odstotno, s stavko igralcev pa se je produkcija popolnoma ustavila, kar bo imelo pomemben vpliv na gospodarstva. Npr. med zadnjo stavko scenaristov pred 15 leti je samo gospodarstvo v Los Angelesu izgubilo več kot 2,1 milijarde dolarjev, multiplikativni učinki stavke na ameriško kreativno industrijo pa so bili še višji. Zaradi stavke so bile prestavljene številne premiere filmov, novi projekti pa so povsem zastali.

AIPA solidarna s stavkajočimi

Kot smo že večkrat poudarili, Aipa podpira zahteve igralcev in scenaristov v ZDA. "Oboji s stavko nagovarjajo pereč problem netransparentnega poslovanja velikih platform, ki ne želijo deliti podatkov o uporabi del z ustvarjalci. Kot smo večkrat poudarili, morajo biti pravila igre enaka za vse in popolnoma jasna. Edini pravi odgovor na ta izziv je obvezno kolektivno uveljavljanje pravic ustvarjalcev, saj smo kolektivne organizacije izjemno strogo regulirane, nadzirane smo s strani države, predvsem pa smo inkluzivne in delujemo za vse. Prav iz tega vidika so slovenski ustvarjalci v bistveno boljšem položaju, kot ameriški, ki ne poznajo sistema kolektivnega upravljanja," je v izjavi podpore povedal direktor Aipe Gregor Štibernik.

[ {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, ]