SVoD naročnikov vse več, evropske države še vedno capljajo pri implementaciji avtorskih direktiv

Datum objave: 06.06.2022

Število naročnikov videa na zahtevo (SVOD) se bo do leta 2027 na globalni ravni zvišalo na 1,69 milijarde, kar je za 485 milijonov oz. 40 odstotkov več kot lani. Gre za presenetljivo hitro rast, ugotavljajo v analitski hiši Digital TV Resarch, kjer poudarjajo, da bodo na trgu še naprej prevladovale ameriške spletne platforme z Netflixom in Disneyem+ na čelu. Šest ameriških spletnih platform (Netflix, Disney+, HBO Max, Paramount+, Amazon in Apple TV) bo tako do leta 2027 imelo že skoraj milijardo naročnikov, kar je skoraj 60 odstotkov celotnega trga. Lani je bilo na ameriške SOVD platforme naročenih 612 milijonov uporabnikov.

Raziskava tudi kaže, da bo Disney+ po številu naročnikov v prihodnjih letih na prvem mestu zamenjal Netflix. Disneyeva streaming platforma naj bi do leta 2027 imela že 274 milijonov naročnikov, Netflix pa 253 milijonov. Kljub temu pa bo Netflix še vedno največja SVOD platforma po prihodkih, saj naj bi do leta 2027 ustvaril 32 milijard evrov prihodkov (lani 28 milijard evrov), kar bo toliko kot Disney+, HBO Max in Paramount+ skupaj.

Kot so ustvarjalci, njihove kolektivne organizacije in krovna združenja večkrat poudarili, se gledalci zelo hitro selijo na splet. Pandemija covid-19 pa je ta proces še pospešila, zato so SVOD platforme lani prvič imele več kot milijardo naročnikov. Sorazmerno s številom naročnikov raste tudi uporaba del, Evropa (tudi Slovenija) pa še vedno ni uredila položaja svojih avdiovizualnih ustvarjalcev. Do danes je leta 2019 sprejeto direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu implementirala le polovica od 27 držav EU, svoje kreativce pa je na spletu, kljub implementaciji direktive, zaščitilo še manj držav. Večina namreč (še vedno) ni implementirala tudi 17. in 18. člena direktive, ki predvidevata neodpovedljivo pravico do nadomestila za uporabo del na spletu in mehanizme, ki zagotavljajo, da bodo ustvarjalci omenjeno nadomestilo tudi dobili.

K temu je pred dnevi znova pozvalo tudi Združenje evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS), ki je ob tem posvarilo pred dobesednim prenosom direktiv. Več o tem na tej povezavi.

V AIPA se pridružujemo mnenjem, da hiter prenos direktiv z avtorskega področja ne sme iti na račun zaščite izvajalcev. Implementacija 18. člena direktive o avtorskih pravicah, ki predvideva načelo ustreznega in sorazmernega plačila za izvajalce, je nujna. Prepričani smo, da bodo ustvarjalci dobivali nadomestila le, če bodo države članice v zakonu predpisale neodpovedljivo pravico do nadomestila. Ta mehanizem za določene vrste uporabe sicer že obstaja v vseh državah članicah EU, le redke pa so ga uveljavile za uporabo na spletu.

Vse zgoraj navedeno je bilo tudi osrednja tema regionalne konference avdiovizualnih izvajalcev, ki so jo pred dnevi v Ljubljani pripravili AEPO-ARTIS, Društvo slovenskih avdiovizualnih igralcev (DSI) in  AIPA. Ob tem je bilo večkrat poudarjeno, da mora biti pravica do nadomestila kolektivno upravljana. Več o tem na tej povezavi

V AIPA želimo novi vladi sporočiti, da je slovenski avdiovizualni sektor z izredno visoko dodano vrednostjo eden od stebrov slovenskega gospodarstva in je tudi odlično orodje za promocijo Slovenije.

Vse to in še več je predstavljeno v Študiji državnih podpor ter ekonomskih in fiskalnih učinkov avdiovizualne industrije v Sloveniji, ki jo je pripravil Deloitte Slovenija. Več o tem na tej povezavi. Če želimo, da bodo slovenski ustvarjalci še naprej uspešni, mora država zagotoviti ustrezno pravno okolje. In prav to je eden od postulatov omenjenih direktiv, ki sta jasni: država mora preučiti stanje in zagotoviti vse mehanizme, ki bodo zagotovili primerna in pravična nadomestila.

Kot je bilo večkrat jasno izpostavljeno, tudi na posvetu v Ljubljani, lahko zgoraj omenjeno v Sloveniji zagotovimo le z neodpovedljivo pravico, ki je kolektivno upravljana. Prenos direktiv v tej smeri pa bo jasen signal države, da ji ni vseeno za avdiovizualni sektor in ustvarjalce.

[ {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, ]