Uspešno izveden posvet »Pravice so vaše!« v strokovnem programu 19. FSF

Datum objave: 15.09.2016

Pred nami je eden najpomembnejših mejnikov za avtorje, izvajalce in producente avdiovizualnih del, saj se bo jeseni spreminjala zakonodaja na področju avtorskih in sorodnih pravic. Ko bo sprejeta, bo v veljavi naslednjih 15 do 20 let, zato je zdaj nujno, da vsi stopimo skupaj in v novem zakonu dosežemo pravice, ki so nam bile doslej kratene, je bila rdeča nit dobro obiskanega posveta AIPA, ki je v sredo potekal v okviru 19. Festivala slovenskega filma (FSF).

Član Strokovnega sveta AIPA Metod Pevec je poudaril, da so pravice zapisane v Zakonu o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP) iz leta 1995, njihovo uveljavljanje pa je daleč od razmer, ki si jih lahko želimo, in pod kakršnimi delujejo ustvarjalci na področju avdiovizualnih del v Evropi. Ustvarjalci so, je ponazoril, nagnjeni k mentaliteti - mi delamo dobro, poskrbite za nas -, vendar je čakanje na uporabnike zaščitenih del ali države iluzorno in naivno. Zato bo to potrebno spremeniti, če bomo želeli pravična nadomestila, kot jih npr. imajo v Sloveniji glasbeniki.

Najbolj profilirani slovenski igralci po njegovih besedah na podlagi teh pravic ne prejemajo nadomestil, prav tako ne scenografi, kostumografi, montažerji, ker sploh niso priznani kot imetniki pravic. Po drugi strani avtorji glasbenih prispevkov na podlagi istega zakona že več let dobivajo nadomestila. Pevec zato zagovarja, da samo složen nastop vseh lahko premaga to "inertnost države, regulatorja, lobije uporabnikov".

"Bistveno je, da se ves čas pogovarjamo, da se vsi izobrazimo, poznamo pravne okvire, da bomo lahko učinkovito uveljavljali svoje interese," je ponazoril Pevec.

Foto: Matjaž Rušt

Vodja strokovnih služb na AIPA Peter Kep je pojasnil, da AIPA zastopa najmanj načinov uporabe avdiovizualnih del, kljub temu da ima najširši krog upravičencev na enem avtorskem delu. To bi se moralo spremeniti z novim ZASP. Zato je tudi on pozval k enotnosti ustvarjalcev za boljše pravice.

Pevec pa je dejal, da je v napovedani spremembi ZASP nujno najprej spremeniti 107. člen, ki predvideva, da so pravice prenesene na producenta, če to ni določeno s pogodbo. "Ko na AIPA hoče nekdo uveljaviti te pravice, mora prinesti pogodbo, iz katere je razvidno, da si jih je pridobil. Producentu to ni potrebno zaradi omenjene domneve v členu, tudi če ne obstaja dokument za to," je pojasnil Pevec.

Težava je v tem, da zakon določa, da se morata ustvarjalec in producent pisno dogovoriti, da ima od svojega dela v prihodnosti kakšno avtorsko pravico, če ne, to lahko avtomatično uveljavlja le producent, kar je absurd. S tem se je strinjala tudi podpredsednica Sveta AIPA in igralka Katarina Čas in poudarila, da takšne ureditve ni drugod po svetu. Ko se npr. igralec dogovori za plačilo in pogoje dela, mu ob temu pripadajo tudi avtorske pravice. V Sloveniji pa dejansko igralci nimamo pravic, kar je nujno potrebno spremeniti, je dejala.

Foto: Matjaž Rušt

Pevec je poudaril, da je avtorska pravica dolgoročno gledano bolj pomembna kot npr. višina honorarja, kar se npr. zelo zavedajo v Nemčiji. Tam je zakonodajo to predvidela in se uveljavlja na tak način, je dejal. V Sloveniji pa imamo arhaičen zakon.

S tem se je strinjal tudi predsednik Sveta AIPA in režiser Klemen Dvornik, ki je dejal, da je zakon že toliko za časom, kot so določbe na nekaterih evropskih fakultetah, kjer imajo v pravilniku, da morajo imeti "učenci" na izpitu meč za pasom. "Potem veste kdaj so bile te določbe sprejete, kajne?", je dejal. Na tak način ne moremo reševati modernih težav, ki so se nakopičile v vseh teh letih. Ob tem je tudi pozval vse upravičence k sodelovanju. Pravice bi morale pripadati tistim, ki delajo oz. ustvarjajo, imajo jih pa nekateri drugi, kar je velik problem, je poudaril.

Foto: Matjaž Rušt

Velika pomanjkljivost trenutne ureditve, ki ustvarja veliko materialno škodo ustvarjalcem, so nadomestila za zasebno reprodukcijo, t.i. praznjaki, kjer Urad za intelektualno lastnino kljub dogovoru med vsemi slovenskimi kolektivnimi organizacijami še nobeni ni podelil dovoljenja za njihovo uveljavljanje. Letno se iz tega nabere za več kot milijon evrov, vendar od tega denarja nihče nima koristi. Do leta 2010 je lahko ta denar za ustvarjalce zbiral IPF, zdaj nihče. To je direktna škoda, ki jo trpijo ustvarjalci, so se vsi strinjali.

Kot je dejal glasbenik in član Strokovnega sveta AIPA Nikola Sekulović, razumnega odgovora, zakaj je država že priznala pravico za kabelsko retransmisijo pri glasbi, ne pa tudi pri igralcih, ni, prav tako ne, zakaj ne dovoli pobiranja nadomestil za zasebno rabo. Tudi on je poudaril enotnosti pri spremembi tega krivičnega zakona. Časova je dodala, da so stvari enostavne, manjka pa angažmaja. To je treba urediti, tako funkcionira to v tujini, je poudarila.

Član Sveta AIPA in igralec Ludvik Bagari je prepričan, da je pravico v zakon, da dobijo ustrezno plačilo, mogoče implementirati s skupnimi aktivnostmi, zato pa morajo biti ustvarjalci enotni. Spremembe morajo biti takojšnje, je poudaril. Ne moremo več čakati mesece in leta, je dejal.

Posvet je prenašala tudi AKTV (televizija AGRFT) in je na ogled tudi na tej povezavi.

Foto: Matjaž Rušt

[ {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, ]