Ameriški scenaristi in studii dosegli načelni dogovor, stavka igralcev se nadaljuje

Datum objave: 26.09.2023

Hollywoodski scenaristi in največji filmski studii so po skoraj petih mesecih stavke dosegli načelni dogovor, ki naj bi privedel do konca ene največjih stavk v zgodovini filmske industrije. V skladu z dogovorom bodo, kot poročajo ameriški mediji, scenaristi končali stavkovne shode, stavko pa bodo dokončno preklicali, ko bo ratificiran sporazum med cehovskim združenjem scenaristov (WGA) in združenjem filmskih studiev Hollywoodski igralci medtem nadaljujejo s stavko, ki so jo začeli sredi julija. . V AIPA smo zadovoljni, da je dosežen prvi korak, saj je morajo biti pravice avdiovizualnih ustvarjalcev ustrezno zavarovane.

Triletni sporazum morata potrditi še upravni odbor in članstvo WGA

Scenaristi in studii so po dolgotrajnih pogajanjih dosegli načelni dogovor pri skoraj vseh spornih točkah, in sicer od dodatnih plačil, boljše socialne varnosti do umetne inteligence, so poudarili v WGA. Podrobnosti sporazuma, ki bo veljal tri leta, še niso znane, jih bo pa vodstvo WGA članom predstavilo v prihodnjih dneh. Sporazum morata namreč odobriti še upravni odbor in članstvo WGA, ga obe strani ratificirati, nato se bo stavka tudi uradno končala.

Škoda zaradi stavke se meri v več milijardah dolarjev

Kljub dogovoru med scenaristi in studii bo velik del hollywoodske produkcije še vedno zaprt, saj se stavka več deset tisoč igralcev še ni končala. Pogovori med sindikatom igralcev SAG-AFTRA in studii pa so prekinjeni. Poleg igralcev je v ZDA več mesecev brez dela tudi več kot 100.000 delavcev v zakulisju (režiserji, snemalci, publicisti, vizažisti, rekviziterji, scenografi, lučkarji, frizerji, kinematografi). Številni se že soočajo s hudo finančno stisko, zaradi stavke pa trpi tudi gospodarstvo. Kot je po poročanju New York Timesa dejal guverner Kalifornije Gavin Newsom, je kalifornijsko gospodarstvo zaradi zaprtja Hollywooda izgubilo več kot pet milijard dolarjev, ameriško pa še veliko več.

AIPA solidarna s stavkajočimi

V AIPA smo zadovoljni z doseženim dogovorom, saj je morajo biti pravice avdiovizualnih ustvarjalcev ustrezno zavarovane. »Podpiramo zahteve igralcev in scenaristov v ZDA, saj oboji z njimi nagovarjajo pereč problem netransparentnega poslovanja velikih platform, ki ne želijo deliti podatkov o uporabi del z ustvarjalci. Kot smo večkrat poudarili, morajo biti pravila igre enaka za vse in popolnoma jasna. Edini pravi odgovor na ta izziv je obvezno kolektivno uveljavljanje pravic ustvarjalcev, saj smo kolektivne organizacije izjemno strogo regulirane, nadzirane smo s strani države, predvsem pa smo inkluzivne in delujemo za vse. Prav iz tega vidika so slovenski ustvarjalci v bistveno boljšem položaju, kot ameriški, ki ne poznajo sistema kolektivnega upravljanja,« poudarja direktor AIPA Gregor Štibernik.

[ {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, ]