EP: ohranimo teritorialno ekskluzivnost

Datum objave: 14.12.2017

Evropski parlamentarci so sledili mnenju stroke in tudi sklepu Odbora Evropskega parlamenta za pravne zadeve (JURI) (povezava) in zavrnili ponovno obravnavo predloga nove Direktive Evropske komisije o satelitskem radiodifuznem oddajanju in kabelski retransmisiji (povezava), s katero bi se izničila teritorialna ekskluzivnost avtorskih pravic, kar pa bi lahko po mnenju avdiovizualne stroke privedlo do uničenja celotnega evropskega avdiovizualnega sistema.

Za zavrnitev predlagane direktive oz. proti njenemu ponovnemu odpiranju je glasovalo 344 evropskih poslancev, podporo predlogu direktive pa je je dalo 244 poslancev.

Avdiovizualna avtorska združenja, med drugimi tudi AIPA, smo vseskozi poudarjala, da bi erozija teritorialne ekskluzivnosti privedla do zelo negativnih vplivov na ustvarjalnost in samo ohranjanje evropskih avdiovizualnih vsebin, ki so temelj globalne vodilne vloge Evrope na področju kulturne raznolikosti in storitev z digitalno vsebino. To je še posebej pomembno v primeru Slovenije, saj npr. slovenski avtorji, ki so omejeni na majhen jezikovni prostor, izjemoma težko pogojujejo predvajanja svojih del in so običajno postavljeni pred dejstvo "vzemi ali pusti". Zato smo veseli, da so evropski parlamentarci prisluhnili stroki in ohranili to načelo, pravi direktor AIPA Gregor Štibernik.

Če bi Evropska komisija uspela s svojim predlogom, bi se v avdiovizualni panogi, ki zaposluje več kot milijon ljudi, letno pa ustvari skoraj 100 milijard evrov prihodkov, ustvarila precejšnja negotovost glede vzdržnosti financiranja razvoja in ustvarjanja vsebin. Poleg tega pa je predlagana rešitev Evropske komisije onemogočala uveljavljanje stabilnih poslovnih modelov in komercialno svobodo pri licenciranju, kar ne bi prineslo le škode evropski kulturni raznolikosti, temveč tudi onemogočilo rast panoge, na koncu pa tudi možnost izbire evropskih potrošnikov.

Vse to pa je tudi v nasprotju z izjavami predstavnikov Evropske komisije, ki se je ob predstavitvi digitalne strategije maja 2015, zavezala, da bo "spoštovala sedanje pravice v avdiovizualnem sektorju".

V evropskih avdiovizualnih avtorskih združenjih zdaj upamo, da bodo poslanci Evropskega parlamenta prisluhnili tudi argumentom glede uzakonitve neodtujiljive in nedopovedljive pravice do pravičnega nadomestila za ustvarjalce, če se njihova dela izkoriščajo na spletu. Prav na vsakem delovnem telesu Evropskega parlamenta se je pokazalo, da je omenjena pravica ena ključnih, če želi EU ohraniti svoj globalni primat na področju kulture in kreativnosti.

Evropski avdiovizualni ustvarjalci spopadajo z nerednimi prihodki, slabo pogajalsko močjo in visokim tveganjem, da ne bodo dobili plačil, ko je projekt v razvojni fazi. Največja težava pa je seveda nepravična delitev prihodkov od uporabe njihovih del. Čeprav uporabniki plačujejo za to, da se njihova dela gledajo še desetletja po njihovem nastanku, scenaristi in režiserji ustvarjenih prihodkov niso deležni, kar jim onemogoča nadaljnji kreativni razvoj.

[ {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]