Nekaj novic iz ustvarjalnega sveta

Datum objave: 05.07.2023

EVROPSKE  INSTITUCIJE

Evropski parlament: Evropski komisar za notranji trg Thierry Breton je nagovoril Odbor Evropskega parlamenta za kulturo in izobraževanje (CULT) in predstavil aktualne izzive, s katerimi se soočajo kulturna, medijska in avdiovizualna panoga. Breton je med drugim poudaril, da države članice uvajajo nove finančne obveznosti za spodbujanje evropskih del, in sicer z neposrednimi vlaganji oz. z novimi dajatvami. Ob tem je opozoril, da je do 30 odstotkov evropskih del v katalogih ponudnikov videa na zahtevo britanskih, ki so pogosto koproducirani z ZDA. Več o tem na tej povezavi

Evropska komisija: Države članice so pripravile poročila o nacionalnih ukrepih za spodbujanje in razvijanje medijske pismenosti. Direktiva o avdiovizualnih medijskih storitvah namreč predvideva, da morajo države članice Evropski komisiji predložiti poročilo, v katerem opredelijo svoje ukrepe za spodbujanje in razvijanje veščin medijske pismenosti. Več o tem na tej povezavi.  

Evropska komisija: Komisija je objavila izjavo Sveta EU - ZDA za trgovino in tehnologijo, v kateri izpostavljajo zavezanost obeh strani k utrditvi gospodarskega partnerstva in naslavljanju ključnih tehnoloških izzivov. EU in ZDA se v izjavi zavezujeta k spodbujanju inovacij in digitalne preobrazbe ter zagotavljanja varne in odporne dobavne verige. Tako EU kot ZDA sta izrazili nameri, da bosta tesno sodelovali pri obravnavanju skupnih izzivov, vključno s kibernetsko varnostjo, pravicami intelektualne lastnine in dostopom do trgov. Več o tem na tej povezavi.  

Think thank Evropskega parlamenta: Think thank je objavil analizo Evropskega parlamenta o rezultatih regulacije o geoblokiranju, ki je bila sprejeta leta 2018. Kot je razvidno, je zakonodaja v uporabi že več kot štiri leta, vendar je še vedno prostor za izboljšave. Treba je pridobiti več dokazov o učinkovitosti izvajanja ukrepov na nacionalni ravni, geoblokiranje pa je treba razširiti na avtorsko zaščitena dela, kar bi pomagalo evropskemu avdiovizualnemu sektorju pri nadaljnjem financiranju. Več o tem na tej povezavi.  

Evropski parlament: Parlament je sprejel resolucijo o implementaciji prenovljene direktive o avdiovizualnih storitvah. O tem je poročal tudi Euroactiv, ki je navedel tudi kritike zoper Češko, Irsko, Romunijo, Slovaško in Španijo, ki so direktivo implementirale prepočasi. Več o tem na tej povezavi in na tej povezavi

Evropska komisija: Komisija je v skladu z aktom o digitalnih trgih (DMA) pozvala digitalne platforme, ki izpolnjujejo pogoje, da so določeni kot t. i. "gatekeeperji" (vratarji), da do 3. julija komisijo obvestijo o svojih "vratarskih" storitvah. Komisija ima nato čas do 6. septembra, da odloči, ali podjetje izpolnjuje pogoje, da je "vratar". V primeru, da bo komisija določeno podjetje tako določila, ima to nato šest mesecev časa, da se uskladi z zahtevami DMA. Več o tem na tej povezavi.

Evropska komisija: Komisija je izdala priporočila za boj proti spletnemu piratstvu športnih in drugih dogodkov, ki potekajo v živo. K temu jo je pred dnevi pozvala tudi skupina evropskih poslancev. Več o tem na tej povezavi in na tej povezavi

Evropski parlament: Odbora Evropskega parlamenta za državljanske svoboščine (LIBE) ter za notranji trg in varstvo potrošnikov (IMCO) sta sprejela osnutek pogajalskega mandata o prvih pravilih za umetno inteligenco.  Več o tem na tej povezavi.

AV INDUSTRIJA

CEPI: Francoski kinematografi so maja prodali 14,26 milijona vstopnic, kar je za 27,6 odstotka več kot maja 2022. V prvih petih mesecih letos pa je bilo prodanih 82,38 milijona vstopnic, kar je za 33 odstotkov več kot v enakem obdobju lani. Največ gledalcev so maja pritegnili ameriški filmi, predvsem Guardians of the Galaxy Vol. 3, ki si ga je ogledalo več kot tri milijone gledalcev. Sledita Fast X (1,65 milijona) in Super Mario Bros (1,1 milijona). Po napovedih naj bi francoske kinodvorane letos končno dosegle predkovidno raven obiskov. Več o tem na tej povezavi

Mediavision: Spletno piratstvo postaja vse večja težava za filmsko in TV industrijo na Švedskem. Obiski nelegalnih spletnih strani se povečujejo, pri čemer je rast teh aktivnosti najhitrejša med mlajšimi. Kot kažejo podatki analitske hiše Mediavision, je četrtina Švedov, starih od 15 do 74 let, priznala, da so marca nelegalno prenesli oz. streamali vsaj en film oz. serijo. To je za petino več kot marca lani. Več o tem na tej povezavi

ScreenDaily: Ameriško združenje režiserjev (DGA) in Ameriška zveza filmskih in televizijskih producentov sta dosegla načelen dogovor o novi triletni pogodbi. Dogovor prinaša pomemben preboj na področju pravic ustvarjalcev, predvsem  zaradi globalne uspešnosti ameriške zabavne industrije. Ustvarjalci bodo med drugim dobili višje plače in nadomestila z naslova uporabe njihovih del na streaming platformah. Več o tem na tej povezavi

Euroactiv: Voditelji držav članic EU "tekmujejo" na področju pobud za ureditev področja umetne inteligence. Euroactiv je poročal tudi o tem, da je Evropska komisija izdala interne smernice glede generativne umetne inteligence, kot je ChatGPT. Več o tem na tej povezavi in na tej povezavi

AEPO-ARTIS: Združenje evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) je pripravilo konferenco z naslovom Štiri leta direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Na njej so razpravljali o učinkih direktive na življenje in poslovanje različnih akterjev v glasbenem in avdiovizualnem sektorju, ter o tem, kaj lahko pričakujemo v prihodnjih letih. Konference se je udeležil tudi direktor AIPA Gregor Štibernik, ki je sodeloval na panelu o vplivu direktive na trg streamerjev v EU. Več o tem na tej povezavi

Cineuropa: Video intervju s podpredsednico Evropskega parlamenta Evelyn Regner o trenutni politiki evropskih odločevalcev do evropske filmske industrije, pa tudi o letošnji nagradi občinstva LUX. Zmagovalec bo znan 27. junija. Več o tem na tej povezavi

The Hollywood Reporter: Komentar o tem, da scenaristi na področju umetne inteligence želijo, da se ta uporablja le kot eno izmed orodij pomoči pri pisanju scenarijev. Veliki filmski studii pa, v času ko ameriški scenaristi stavkajo, želijo s pomočjo umetne inteligence zmanjšati obseg dela ustvarjalcev. O tem sta poročala tudi britanski Guardian in Euroactiv. Več o tem na tej povezavi in na tej povezavi ter na tej povezavi

Euroactiv: Francija načrtuje nov digitalni zakon, s katerim bi med drugim povečali varnost na internetu. Zakon bi bil precej ostrejši od evropskih direktiv s tega področja. Več o tem na tej povezavi

PRAVNE TEME

Kluwer Copyright Blog: Objava pisma, ki so ga člani Evropskega društva za avtorsko pravo (ECS) nedavno poslali Evropskemu komisarju za notranji trg Thierryju Bretonu, v katerem so mu predlagali prednostne naloge na področju avtorskega prava. Več o tem na tej povezavi

Kluwer Copyright Blog: Italijanski varuh konkurence je sprožil preiskavo, s katero želi ugotoviti, če je podjetje Meta (nekdanji Facebook) kršilo pravice italijanske kolektivne organizacije SIAE. Meta namreč ni želela deliti informacij o uporabi del s SIAE. Več o tem na tej povezavi

CJEU: Sodišče EU (CJEU) je v sporu med avstrijsko kolektivno organizacijo AKM in televizijskimi kanali Canal+ razsodilo, da velja t.i. načelo države članice tudi za področje čezmejne satelitske retransmisije oz. tudi za ponudnike satelitskih programov. Več o tem na tej povezavi

Kluwer Copyright Blog: Komentar na temo Kako ločiti transformativno pošteno uporabo(del) od izpeljank, ki kršijo avtorske pravice? Gre za komentar na sodbo v primeru uporabe del Andya Warhola. Več o tem na tej povezavi

Kluwer Copyright Blog: Komentar o tem, da je Irska "minimalistično" prenesla direktivo EU o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Več o tem na tej povezavi

Kluwer Copyright Blog: Komentar o umetni inteligenci in o nastajanju zakonodaje s tega področja in komentar o tem, če je potrebno umetno inteligenco podpisati pod dela, ki so jih ustvarili ti sistemi. Več o tem na tej povezavi

Evropski avdiovizualni observatorij je pripravil poročila o:

- finskih ukrepih za prenos direktive EU o avtorski in sorodnih pravicah. Več o tem na tej povezavi

- italijanskih omejitvah za sisteme umetne inteligence zaradi kršenja pravil o varovanju osebnih podatkov. Več o tem na tej povezavi

-  španskih predkazenskih postopkih zoper podjetje Open AI, lastnika robota umetne inteligence ChatGPT, in sicer zaradi kršenja pravil o varovanju osebnih podatkov. Več o tem na tej povezavi.

- obravnavi zakona o kinu in avdiovizualni kulturi v španskem parlamentu. Več o tem na tej povezavi

- nameri ameriškega urada za intelektualno lastnino o ureditvi področja umetne inteligence. Več o tem na tej povezavi

[ {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, ]