Kako na avtorje gleda umetna inteligenca?

Datum objave: 09.03.2023

O ChatGPT se je v zadnjih mesecih veliko govorilo in pisalo. Povzemimo: ChatGPT je klepetalni robot z umetno inteligenco, in pomeni vrh družine velikih jezikovnih modelov GPT-3 OpenAI. Kot prototip je bil predstavljen 30. novembra 2022 in je hitro pritegnil pozornost zaradi svojih podrobnih in artikuliranih odgovorov na številnih področjih znanja.

Na AIPA smo mu zastavili preprosto vprašanje: ''Why audiovisual authors deserve fair royalties for the films they make?''

Tu je odgovor:

Avdiovizualni avtorji, kot so režiserji, scenaristi in skladatelji, so ustvarjalna sila za filme, ki jih gledamo. Prispevajo svoj čas, spretnosti in talent za ustvarjanje del, ki zabavajo, navdihujejo in izzovejo čustva pri občinstvu po vsem svetu

Poštene avtorske honorarje za filme, ki jih posnamejo, si zaslužijo iz več razlogov:

a) Ustvarjalni vložek: Avdiovizualni avtorji prispevajo svoje ustvarjalne talente in spretnosti v produkcijski proces. Brez njihovih prispevkov filmi ne bi obstajali. Prinašajo edinstvene perspektive, ideje in izkušnje, ki oblikujejo končni izdelek.

b) Intelektualna lastnina: Avdiovizualni avtorji imajo pravice intelektualne lastnine za svoja dela, kar pomeni, da imajo zakonsko pravico do nadomestila za svoje prispevke. Te pravice jim omogočajo nadzor nad tem, kako se njihova dela uporabljajo, in pošteno povračilo vloženega časa in truda.

c) Gospodarska vrednost: avdiovizualna industrija pomembno prispeva k svetovnemu gospodarstvu. Po poročilu združenja Motion Picture Association za leto 2020 je industrija samo v letu 2019 ustvarila 80,2 milijarde dolarjev prihodkov na svetovnih blagajnah. Avdiovizualni avtorji imajo ključno vlogo pri ustvarjanju te ekonomske vrednosti in bi morali za svoje prispevke prejeti pravično nadomestilo.

d) Tveganje in negotovost: Snemanje filma vključuje veliko tveganje in negotovost. Avdiovizualni avtorji lahko mesece ali celo leta delajo na projektu brez zagotovila za finančni uspeh. Poštene licenčnine pomagajo ublažiti to tveganje, saj zagotavljajo zanesljiv vir dohodka.

Če povzamemo, poštene licenčnine za avdiovizualne avtorje so bistvenega pomena za priznanje njihovega ustvarjalnega vložka, zaščito njihovih pravic intelektualne lastnine, priznanje ekonomske vrednosti, ki jo ustvarijo, in nadomestilo za tveganja in negotovosti, ki so vključeni v filmski proces.

Na AIPA k odgovoru umetne inteligence nimamo kaj dodati.

[ {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, ]