Igralci za čimprejšnjo implementacijo direktive

Datum objave: 09.04.2021

Pobudniki kampanje #PayPerformers, katere ambasadorja sta tudi Katarina Čas in Sebastian Cavazza, si prizadevajo za ustrezno implementacijo predlani sprejete Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu v nacionalne zakonodaje. Del prizadevanj je tudi opozarjanje na katastrofalno slab finančni in socialni položaj izvajalcev zaradi pandemije covid-19. "Izvajalci so zaradi pandemije izgubili praktično vse angažmaje, preživljajo pa se s prihranki in z različnimi oblikami pomoči. Medtem pa v času različnih omejitev spletne platforme na veliko uporabljajo dela ustvarjalcev, s katerimi beležijo rekordno gledanost in ustvarjajo rekordne dobičke. Ustvarjalci od tega uspeha nimajo nič, čeprav so s svojimi deli ta uspeh omogočili, poudarjajo pobudniki kampanje, med katerimi je tudi AIPA.

Raziskava, ki so jo naročili pobudniki kampanje #PayPerformers (več o raziskavi na tej povezavi), je pokazala, da skoraj 90 odstotkov evropskih izvajalcev letno dobi manj kot 1000 evrov nadomestil z naslova "streamanja". Zato je edina rešitev čimprejšnja implementacija Direktive v nacionalne zakonodaje, skupaj z 18. členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del na spletu. Ta pravica mora biti kolektivno upravljana, saj se le kolektivne organizacije lahko enakopravno pogajajo z velikimi platformami. Kolektivno upravljanje je tudi stroškovno veliko bolj učinkovito, poleg tega pa so kolektivne organizacije v Evropi partnersko povezane in lažje zbirajo podatke o uporabi del in nadomestila z naslova te uporabe v posameznih državah.

Odličen zgled je lahko Španija, kjer nadomestilo z naslova uporabe del uspešno zbirajo že od leta 2006. Španska zakonodaja je za izvajalce predvidela ekskluzivno pravico, da posredujejo posneto izvedbo javnosti, za katero se nato domneva, da so jo prenesli na proizvajalce fonogramov ali na filmske producente, in sicer kot del pogodbenega razmerja. Producenti tako obdržijo ekskluzivno pravico, da z deli upravljajo, na kar izvajalci ne morejo vplivati. Izvajalci pa so v skladu z zakonodajo zato opravičeni do neodtujljive pravice do ustreznega nadomestila. Ta pravica velja za predvajanje glasbe in avdiovizualnih del na radiu oz. TV, pa tudi za spletne glasbene in avdiovizualne storitve, vključno s streamanjem.

Pravico do nadomestila v Španiji upravlja kolektivna organizacija AISGE. Dejstvo je, da je kakršnakoli druga oblika upravljanja nepraktične za igralce, kar je pokazala tudi praksa. "Kolektivke" se z uporabniki del pogajajo, zbirajo nadomestila in jih nato razdelijo med posamezne imetnike pravic, ki so z uveljavljeno prakso izredno zadovoljni. Pravica do nadomestila se je pokazala za izredno pomembno v času trenutne koronakrize. Španski igralci namreč tudi v času omejitev in ustavitve javnega življenja, ko ne morejo delati, prejemajo nadomestila. To jim omogoča precej dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil.

Več o pobudi PayPerformers si lahko preberete na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, ]