Igralci za čimprejšnjo implementacijo direktive

Datum objave: 09.04.2021

Pobudniki kampanje #PayPerformers, katere ambasadorja sta tudi Katarina Čas in Sebastian Cavazza, si prizadevajo za ustrezno implementacijo predlani sprejete Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu v nacionalne zakonodaje. Del prizadevanj je tudi opozarjanje na katastrofalno slab finančni in socialni položaj izvajalcev zaradi pandemije covid-19. "Izvajalci so zaradi pandemije izgubili praktično vse angažmaje, preživljajo pa se s prihranki in z različnimi oblikami pomoči. Medtem pa v času različnih omejitev spletne platforme na veliko uporabljajo dela ustvarjalcev, s katerimi beležijo rekordno gledanost in ustvarjajo rekordne dobičke. Ustvarjalci od tega uspeha nimajo nič, čeprav so s svojimi deli ta uspeh omogočili, poudarjajo pobudniki kampanje, med katerimi je tudi AIPA.

Raziskava, ki so jo naročili pobudniki kampanje #PayPerformers (več o raziskavi na tej povezavi), je pokazala, da skoraj 90 odstotkov evropskih izvajalcev letno dobi manj kot 1000 evrov nadomestil z naslova "streamanja". Zato je edina rešitev čimprejšnja implementacija Direktive v nacionalne zakonodaje, skupaj z 18. členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del na spletu. Ta pravica mora biti kolektivno upravljana, saj se le kolektivne organizacije lahko enakopravno pogajajo z velikimi platformami. Kolektivno upravljanje je tudi stroškovno veliko bolj učinkovito, poleg tega pa so kolektivne organizacije v Evropi partnersko povezane in lažje zbirajo podatke o uporabi del in nadomestila z naslova te uporabe v posameznih državah.

Odličen zgled je lahko Španija, kjer nadomestilo z naslova uporabe del uspešno zbirajo že od leta 2006. Španska zakonodaja je za izvajalce predvidela ekskluzivno pravico, da posredujejo posneto izvedbo javnosti, za katero se nato domneva, da so jo prenesli na proizvajalce fonogramov ali na filmske producente, in sicer kot del pogodbenega razmerja. Producenti tako obdržijo ekskluzivno pravico, da z deli upravljajo, na kar izvajalci ne morejo vplivati. Izvajalci pa so v skladu z zakonodajo zato opravičeni do neodtujljive pravice do ustreznega nadomestila. Ta pravica velja za predvajanje glasbe in avdiovizualnih del na radiu oz. TV, pa tudi za spletne glasbene in avdiovizualne storitve, vključno s streamanjem.

Pravico do nadomestila v Španiji upravlja kolektivna organizacija AISGE. Dejstvo je, da je kakršnakoli druga oblika upravljanja nepraktične za igralce, kar je pokazala tudi praksa. "Kolektivke" se z uporabniki del pogajajo, zbirajo nadomestila in jih nato razdelijo med posamezne imetnike pravic, ki so z uveljavljeno prakso izredno zadovoljni. Pravica do nadomestila se je pokazala za izredno pomembno v času trenutne koronakrize. Španski igralci namreč tudi v času omejitev in ustavitve javnega življenja, ko ne morejo delati, prejemajo nadomestila. To jim omogoča precej dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil.

Več o pobudi PayPerformers si lahko preberete na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, ]