Kalifornija upravljalcem umetne inteligence prepovedala poustvarjanje igralcev brez soglasja

Datum objave: 30.09.2024

Kalifornijski guverner Gavin Newsom je pred dnevi podpisal zakon, po katerem bodo morali vsi, ki bodo želeli z umetno inteligenco poustvariti podobo igralcev, pridobiti njihovo soglasje. V primeru, da je oseba že pokojna, bodo pred poustvaritvijo lika morali nujno pridobiti soglasje njenih dedičev oz. pravnih naslednikov. V AIPA podpiramo napore vseh, ki si želijo urediti to področje, prav tako pa pri tem tudi sami tvorno sodelujemo.

Guverner izpostavlja zaščito delavcev pred umetno inteligenco

Guverner Gavin Newsom je dejal, da je Kalifornija med prvimi ameriškimi zveznimi državami, ki si prizadeva celostno urediti področje umetne inteligence. "Umetna inteligenca vse bolj vpliva na vsakdanja življenja Američanov, vendar se zvezna vlada ne zgane. Zato se je Kalifornija odločila, da bo ukrepala, saj plujemo po neznanih vodah glede vpliva umetne inteligence na zabavno industrijo. Naša osnovna naloga pa je zaščita ljudi oz. delavcev," je dejal.

Zakon bo začel veljati že z letom 2025, Kalifornija pa je prva država v ZDA, ki uvaja zaščito za igralce. Tennessee, ki je znan kot "rojstni kraj country glasbe", je že marca sprejel zakon, ki sistemom umetne inteligence prepoveduje poustvarjanje glasbenikov brez njihovega soglasja.

SAG-AFTRA pozdravlja odločitev

Predstavniki sindikata ameriških filmskih in televizijskih igralcev SAG-AFTRA, ki so AIPA obiskali spomladi letos, so sprejem zakona že pozdravili. Kot je dejala predsednica sindikata Fran Drescher, je to izredno pomemben dogodek. Sindikat se že dlje časa zavzema za regulacijo umetne inteligence oz. za to, da razvijalci sistemov ne bi mogli uporabljati del brez soglasja, prav tako pa si želijo, da bi ustvarjalci dobivali nadomestila za uporabo njihovih del. "Odločitev Kalifornije je zato pomembna za celotno državo, saj kamor gre Kalifornija, tja gredo ZDA," je poudarila.

Kalifornija postavila primer dobre prakse pri poustvarjanju pokojnih igralcev

Kalifornijski zakon, ki tako po novem prepoveduje tudi poustvarjanje pokojnih igralcev, sovpada z nedavnim sodnim primerom v Veliki Britaniji. Filmski producent Kevin Francis, prijatelj pokojnega britanskega igralca Petra Cushinga, pravno izpodbija uporabo Cushingove podobe v Disneyjem filmu Rogue One iz leta 2016. Cushing, ki je umrl že leta 1994, je zaslovel v vlogi Moffa Tarkina v izvirnem filmu Vojna zvezd iz leta 1977. Ko je Disney leta pozneje posnel predzgodbo o dogodkih iz filma iz leta 1977, so z umetno inteligenco brez soglasja znova upodobili Cushinga.

V AIPA zahtevamo transparentnost pri uporabi del

"Področje umetne inteligence se izredno hitro razvija oz. gre za najhitreje razvijajočo se tehnologijo v zadnjih desetletjih. Ta razvoj vpliva tudi na avdiovizualni sektor. Zato v AIPA podpiramo napore vseh, ki si želijo urediti to področje, prav tako pa pri tem tudi sami tvorno sodelujemo," poudarja direktor AIPA Gregor Štibernik.

V AIPA smo že večkrat poudarili, je za razvoj panoge nujno treba postaviti jasna pravila igre, saj se nam bo v nasprotnem primeru ponovila zgodba s pretočnimi platformami. Te v večini držav še vedno uporabljajo dela ustvarjalcev, njim pa za uporabo ne plačujejo nič. To se dogaja že vrsto let. "Slovenija je sicer lani z implementacijo direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu dobila eno najsodobnejših zakonodaj s tega področja, ki ustvarjalcem in izvajalcem zagotavlja nadomestila z naslova uporabe njihovih del in izvedb, čeprav se zatika pri sami praktični izvedbi. Pred tem pa so ustvarjalci na pravice čakali dolga desetletja, saj je bila uporaba tehnologije vedno več korakov pred zakonodajo. Zato smo vseskozi poudarjali, da se to ne sme ponoviti v primeru uporabe umetne inteligence, čeprav netranspartna in rokohitrska praksa evropskega zakonodajalca pri sprejemanju Akta o umetni inteligenci, v povezavi s prej omenjeno direktivo. Ne glede na to pa je naloga odločevalcev, da pripravijo zakonodajo, ki bo kos hitremu razvoju tehnologije, predvsem pa mora imeti zobe, ne biti le mrtva črka na papirju," poudarja Štibernik.

Nujna so tudi nadomestila za uporabo del

EU je sprejela Akt o umetni inteligenci, ki od razvijalcev zahteva transparentnost pri uporabi, vendar samo sprejetje ustvarjalcem ne prinaša nikakršnih ekonomskih pravic. Ustvarjalci bodo po letu 2027 dobili zgolj informacijo o tem, da je bila njihova zaščitena vsebina uporabljena. Zato bo nujno storiti tudi naslednje korake v smeri, da bodo tudi ustvarjalci prejeli plačilo za uporabo njihovih del, če jim že zakonodaja odvzema učinkovito možnost, da takšno eksploatacijo sploh dovolijo.

"V AIPA si prizadevamo, da se čim prej ponovno odpre avtorska zakonodaja, tako na ravni EU kot tudi v Sloveniji, in sicer na način, da se ustvarjalcem priznajo izključne materialne pravice, pravice do primernega nadomestila ali pravice do pravičnega nadomestila ter da se ustvarjalcem dosledneje priznavajo moralne avtorske in osebnostne pravice," je poudaril vodja pravne službe AIPA mag. Uroš Rožič.

[ {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, ]