Nekaj novic iz ustvarjalnega sveta (januar II)

Datum objave: 31.01.2022

EVROPSKE INSTITUCIJE

Francosko predsedstvo EU: Francija je s 1. januarjem 2022 od Slovenije prevzela predsedovanje Svetu EU. Več o tem na tej povezavi. O tem je poročal tudi Politico, ki je med drugim povzel napoved francoskega predsednika Emanuela Macrona, da si bo Francija v času predsedovanja prizadevala za vzpostavitev novih pravil za tehnološka podjejta, za spremembo svetovnih davčnih stopenj in za razmislek o vlogi EU v svetu. Več o tem na tej povezavi.

Evropski parlament: Digitalni izzivi, javno zdravstvo, podnebna nevtralnost, prihodnost EU, migracije, pravična plačila in načrt EU za okrevanje so ene izmed ključnih nalog Evropskega parlamenta v letu 2022. Parlament bo zato o teh temah pripravil številne razprave. Več o tem na tej povezavi.

Evropski parlament: Blog o prioritetah francoskega predsedovanja Svetu EU. Francija je EU nazadnje predsedovala leta 2008, ko se je v uniji začenjala finančno-gospodarska kriza. Zdaj predseduje, ko EU pretresajo pandemija covid-19, energetska kriza in učinki brexita. Več o tem na tej povezavi.

Evropski parlament: Hrvaški evropski poslanec Predrag Matić (S&D) je na Evropsko komisijo naslovil poslansko vprašanje, v katerem med drugim sprašuje, koliko sredstev bo v novem proračunu programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) namenjeno filmskim ustvarjalkam. Te so v primerjavi z moškimi kolegi v precej slabšem položaju, je poudaril. Prav tako ga zanima, če bo Evropska komisija ob letošnjem letu mladih ustanovila posebne sklade in programe za financiranje mladih filmskih ustvarjalk. Evropski komisar za notranji trg Thierry Bretton mu je odgovoril, da so sredstva za filmske ustvarjalke, tudi mlade talente, zagotovljena v programu Ustvarjalna Evropa, pa tudi v nekaterih drugi skladih in podprogramih. Več o tem na tej povezavi in na tej povezavi ter na tej povezavi.

Evropska komisija: Evropska komisija je potrdila izvajanje programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) za leto 2022. Komisija je za financiranje omenjenega programa v letošnjem letu predvidela 385 milijonov evrov, kar je za 100 milijonov evrov več kot lani. S zvišanjem sredstev želi EU pomagati evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju, ki ga je pandemija covid-19 močno prizadela. Več o tem: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_286

Evropski parlament: Roberta Metsola iz vrst Evropske ljudske stranke je postala nova predsednica Evropskega parlamenta. Postala je tretja ženska na tem položaju in najmlajša predsednica parlamenta doslej. Več o tem: https://www.politico.eu/article/roberta-metsola-european-parliament-president/

INDUSTRIJA:

Cineuropa: Spletni portal Cineuropa je pripravil svoj seznam 25 najboljših evropskih filmov v letu 2021. Na prvem mestu je film Nesrečni fuk ali Nori pornič (Bad Luck Banging or Loony Porn), ki ga je režiral romunski režiser Radu Jude, nastal pa je v koprodukciji več držav, in sicer Romunije, Luksemburga, Češke, Hrvaške, Švice in Velike Britanije. Drugo mesto je zasedla norveško-francosko-švedsko-danska koprodukcija Najslabša oseba na svetu (The Worst Person In The World), ki jo je režiral Joachim Trier, tretje pa francoski film Titane. Režirala ga je Julia Ducournau. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Francoski kinematografi so lani prodali 96,17 milijona vstopnic, kar je za 47,4 odstotka več kot leta 2020, vendar še vedno za 55 odstotkov manj kot v “predkovidnem” letu 2019. Kljub temu pa so lahko francoski kinematografi z lansko prodajo delno zadovoljni, saj so bile kinodvorane odprte le od junija do decembra. Poleg tega pa so lani prodali največ vstopnic v EU. Več o tem na tej povezavi.

Zippy Frames: Komentar o tem, da v Evropi letno ustvarijo 55 animiranih filmov. Vprašanje je, če jih Evropejci dovolj tudi pogledamo. Več o tem na tej povezavi.

The Guardian: Netlfix je v Veliki Britaniji lani pridobil le 800.000 novih naročnikov, kar je najmanj od začetka delovanja v tej državi, leta 2011. Kot vse kaže, bo podjetje moralo spremeniti način delovanja, če želi ohraniti rast. Če bo Netflix želel znova rasti v Veliki Britaniji, se bo moral usmeriti na pridobivanje uporabnikov, ki so stari med 50. in 60. let, ocenuje časnik Guradian. Več o tem na tej povezavi.

Culture Action Europe: Boljši delovni pogoji ustvarjalcev in kulturnih delavcev ostajajo prednostna naloga institucij EU tudi v letu 2022. Nekaj dni pred koncem leta 2021 je Evropska komisija začela posvetovanje o posodobitvi zakonodaje, s katero bi vsem samozaposlenim delavcem v EU omogočili dostop do kolektivnih pogajanj. S tem bi se izboljšali njihovi delovni pogoji, prav tako pa tudi socialni položaj. Več o tem na tej povezavi

ScreenDaily: Komentar o tem, zakaj filmi, ki jih režirajo ženske oz. temnopolti, redkeje dobivajo filmske nagrade. Več o tem na tej povezavi.

European Film Academy: Akademija je pripravila festival 30 let postsovjetskih filmov, na katerem so predvajali 30 filmov, ki so po razpadu Sovjetske zveze nastali v državah nekdanjega vzhodnega bloka. Več o tem na tej povezavi.

The Hollywood Reporter: Evropska filmska produkcija in kinematografi so lani zaradi pandemije covid-19 še vedno močno trpeli, kljub temu pa so nekateri novi filmski talenti ustvarili odlična dela, poudarja Hollywood Reporter. Ob tem so v uredništvu pripravili svoj seznam najboljših filmov, ki so jih lani ustvarili novi evropski filmski talenti. Več o tem na tej povezavi.

Variety: Evropska komisija je odobrila povezavo Warner Media z medijsko hišo Discovery. Ta bo za približno 40 milijonov evrov prevzela Warner Media od ameriškega telekomunikacijskega giganta AT&T, ki je pred tremi leti za skoraj 80 milijard evrov kupil celotno skupino Time Warner, katere del je tudi Warner Media. S povezavo med Discoveryem in Warner Medio bo nastal eden največjih televizijskih studiev na svetu, ki bo lahko konkuriral streaming platformam. Več o tem na tej povezavi.

Fera: Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA) je na srbsko ministrico za kulturo in informiranje Majo Gojković naslovilo odprto pismo, v katerem izraža zaskrbljenost zaradi poročil o neupravičenem poseganju v strokovne odločitve in zakonite procese v postopku dodeljevanja javnih sredstev za srbski film. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Uporaba del v angleškem jeziku na streaming platformah se bo do leta 2030 znižala za 50 odstotkov, je ugotovila analitska hiša Digital I. Razlog za to je, da streaming platforme, predvsem Netflix in Amazon Prime Video, vse več del naročajo izven angleško govorečih držav. Od leta 2019 do danes se je v katalogih Netflixa obseg neangleško govorečih del zvišal s 25 odstotkov na 31 odstotkov. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Velika Britanija bo še vedno financirala t.i. Britanski globalni filmski sklad (UK Global Screen Fund), ki je namenjen britanski filmski produkciji, pa tudi evropski koprodukciji. V skladu bo letno zagotovljeno najmanj sedem milijonov funtov oz. 8,4 milijona evrov. Več o tem na tej povezavi. 

Torrent Freak: Startup podjetje White Rabbit bo uporabnikom piratskih spletnih strani, ki ponujajo filme in serije,  omogočilo, da bodo imetnikom pravic prek sistema "blokchain" neposredno plačevali za gledanje vsebin na teh straneh. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Streaming platforme v Italiji so imele konec lanskega oktobra 13,7 milijona naročnikov, kar je za tri milijone več kot v enakem obdobju leta 2020. 57 odstotkov naročnikov je plačevalo naročnino eni streaming platformi, 43 odstotkov naročnikov pa je imelo sklenjeni vsaj dve naročnini. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Več kot 32 milijonov Špancev ima dostop do plačljive televizije, kar predstavlja skoraj 83 odstotkov prebivalstva. Skoraj 60 odstotkov naročnikov ima sklenjeni vsaj dve naročnini z različnimi platformami, je v raziskavi ugotovilo svetovalno podjetje Barlovento Comunicacion. Več o tem na tej povezavi.

Reuters: Belgijsko vrhovno sodišče je konec leta razsodilo, da je bilo vladno zaprtje kinematografov zaradi hitre rasti število okuženih s covid-10 neproporcionalen ukrep. Zato je kinematografom po državi dovolilo, da znova odprejo vrata. Gre za pomembno zmago belgijskih kinematografov, ki so bili v zadnjih dveh letih večino časa zaprti. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Z umirjanjem zdravstvene krize zaradi pandemije covid-19 se bo zmanjšala tudi gledanost televizije oz. streaming platform. Če bodo želeli glavni igralci na teh področjih obdržati primat, bodo morali začeti s prevzemanjem manjših, predvsem lokalnih televizij oz. platform. To pa pomeni konsolidacijo globalnega trga zabaviščne industrije, poudarja analitska hiša Ampere. Več o tem na tej povezavi.

Ampere: Omenjena analitska hiša je pripravila tudi raziskavo na temo Kaj se bo v letu 2022 dogajalo na področju medijske, filmske in športne industrije. Več o tem na tej povezavi.

Variety: Vodstvo mednarodnega filmskega festivala v Berlinu kljub širjenju koronavirusne različice omikron še vedno načrtuje izvedbo 72. Berlinala v živo in z občinstvom. So pa že na splet preselili Evropsko filmsko tržnico, ki poteka v sklopu festivala. Festival naj bi sicer potekal med 10. in 20. februarjem. Več o tem na tej povezavi.

ScreenDaily: Število režiserk, ki so lani v ZDA sodelovale pri najuspešnejših filmih, se je leta 2021 zmanjšalo, čeprav se je celotna zaposlenost žensk na ključnih produkcijskih položajih nekoliko povečala. Lani so režiserke režirale 12 odstotkov od 100 najuspešnejših filmov (predlani 16 odstotko). Če pa upoštevamo 250 najuspešnejših filmov, pa je bilo 17 odstotkov takih, ki so jih režirale ženske. Predlani je bil ta delež 18-odstoten. Celotna zaposlenost žensk na ključnih produkcijsih položajih v ZDA se je sicer lani zvišala. Ženske so pri 250 najboljših lanskih filmih predstavljale četrtino režiserjev, scenaristov, producenotv in montažerk. Predlani je ta delež znašal 23 odstotkov. Več o tem na tej povezavi.

Ampere:  Evropska komisija je odobrila povezavo Warner Media z medijsko hišo Discovery. Ta bo za približno 40 milijonov evrov prevzela Warner Media od ameriškega telekomunikacijskega giganta AT&T, ki je pred tremi leti za skoraj 80 milijard evrov kupil celotno skupino Time Warner, katere del je tudi Warner Media. S povezavo med Discoveryem in Warner Medio bo nastal eden največjih televizijskih studiev na svetu, ki bo lahko konkuriral vodilnim streaming platformam. Združitev bo imela posledice tudi za nordijske trge, kjer bi lahko združeno podjetje, s svojima platformama HBO Nordic in Dplay postalo tretji največji igralec. Več o tem na tej povezavi. 

Screen Daily: Omenjeni portal, ki spremlja svetovno filmsko industrijo, je opozoril na nekaj izzivov, s katerimi se bo v letu 2022 srečala globalna avdiovizualna industrija. Kot so zapisali, se bo letos časovno okno med prikazovanjem filmov v kinematografih in njihovo premiero na platformah videa na zahtevo še dodatno zmanjšalo. To pa pomeni, da se bodo morali kinematografi na to prilagoditi. Screen Daily tudi opozarja, da bo propadlo veliko filmskih festivalov, če se bodo kovidne razmere globalno poslabšale, saj festivali ne bodo mogli preživeti že tretjega leta omejitev. Med izzivi, ki jih prinaša leto 2022, so med drugim omenili tudi to, da bo EU letos uvedla večji nadzor nad ameriškimi streaming platformami. Več o tem na tej povezavi. 

Evropski avdiovizualni observatorij: Neenakopravnost med spoloma je še vedno pereče vprašanje na področju avdiovizualne industrije v Evropi, kaže raziskava Evropskega avdiovizualnega observatorija o zastopanosti žensk v panogi med letoma 2016 in 2020. Kot so ugotovili, so ženske v omenjenem obdobju na področju fikcijskih del upodobile le 39 odstotkov glavnih likov v filmih ali serijah, 33 odstotkov del so producirale, 27 odstotkov scenarijev pa so napisale. Še slabše so bile zastopane na področju režije, saj so režirale le 23 odstotkov del, montirale so deset odstotkov del in ustvarile devet odstotkov filmskih skladb. Več o tem na tej povezavi.  

Screen Daily: Kinematografi v Veliki Britaniji in na Irskem so lani prodali za 687 milijonov evrov vstopnic, kar je 78 odstotkov več kot predlani. Gre za dober rezultat, ki so ga ustvarili v nekaj manj kot osmih mesecih. Več kot štiri mesece so bile kinodvorane zaradi kovidnih ukrepov namreč zaprte. Kljub dobrim številkam od prodanih vstopnic, pa je zaskrbljujoč padec števila del, ki so nastali v neodvisni produkciji oz. so jih režirale režiserke. Več o tem na tej povezavi.  

Cineuropa: Nizozemski filmski sklad je z novim letom nadgradil protokol za sofinanciranje domačih avdiovizualnih del. Od letos bodo lahko domača dela letno računala na pet milijonov evrov subvencij, od leta 2024 pa se bo ta številka zvišala na 6,3 milijona evrov letno. Več o tem na tej povezavi.  

Cineuropa: Vodstvo letošnjega Berlinala se je odločilo, da bo festival potekal v živo z občinstvom, vendar ob upoštevanju strogih ukrepov. Zabav in sprejemov ne bo. Filmsko dogajanje bo odprl nov film Françoisa Ozona. Več o tem na tej povezavi.  

The Hollywood Reporter: Britanska streaming platforma, ki ima v svojih katalogih predvsem t.i. art file, Mubi je kupila nemško distributersko hišo Match Factory, in sicer skupaj s produkcijskim delom. Mubi želi s tem nakupom okrepiti navzočnost na področju distribucije in produkcije. Več o tem na tej povezavi.  

Culture Action Europe: Evropska koordinacijska mreža organizacij civilne družbe (CSO), katere član je tudi združenje Culture Action Europe, je pred kratkim objavila končno različico študije o sodelovanju civilne družbe pri pripravi nacionalnih načrtov za okrevanje in odpornost. Več o tem na tej povezavi.  

The Hollywood Reporter: Mednarodna zveza kinematografov (UNIC) napoveduje, da se bodo letos prihodki od prodanih kino vstopnic v Evropi, Bližnjem vzhodu in Afriki zvišali za 75 odstotkov, in sicer na 6,9 milijarde evrov. Več o tem na tej povezavi.  

Cineuropa: Francoske filme si je lani v kinih izven Francije ogledalo 14,8 milijona gledalcev, kar je osem odstotkov več kot v letu prej. S prodajo kino vstopnic v tujini so francoski filmi ustvarili za skoraj 92 milijonov evrov prihodkov. Več o tem na tej povezavi.  

Cisac: Kolumbijski kolektivni organizaciji avdiovizualnih ustvarjalcev REDES in DASC sta z enim največjih kabelskih operaterjev v državi TIGO-UNE podpisali sporazum, s katerimi bosta REDS in DASC zbirali nadomestila z naslova uporabe avdiovizualnih del v kabelski retransmisiji. Gre za prvi sporazum, ki ga predvideva t.i. zakon Pepeja Sancheza. Tega je Kolumbija sprejela leta 2017, zakon pa avdioviziualnim ustvarjalcem zagotavlja pravico do plačila za javno objavo njihovih del. Več o tem na tej povezavi.  

Cineuropa: Družba HBO, ki je v lasti Warner Media, je lani v nordijskih državah pridobila 635.000 novih naročnikov, kar je predvsem posledica lansiranja streaming platforme HBO Max. Evropska komisija je sicer pred dnevi odobrila povezavo Warner Media z medijsko hišo Discovery. Ta bo za približno 40 milijonov evrov prevzela Warner Media od ameriškega telekomunikacijskega giganta AT&T, ki je pred tremi leti za skoraj 80 milijard evrov kupil celotno skupino Time Warner, katere del je tudi Warner Media. Združitev bo imela posledice tudi za nordijske trge, kjer bi lahko združeno podjetje, s svojima platformama HBO Nordic in Dplay postalo tretji največji igralec. Več o tem na tej povezavi.  

PRAVNE ZADEVE

Kluwer Copyright Blog: Blog o dogajanju na področju avtorske zakonodaje v EU v letu 2021. Več o tem na tej povezavi.

Kluwer Copyright Blog: Blog o tem, kaj bo francoskemu trgu prinesel nov regulator Arcom, ki se bo boril proti spletnemu piratstvu. Več o tem na tej povezavi.

IPKat: Blog o tem, da je Francija napovedala, da se bo v času predsedovanja Svetu EU zavzemala za prenovo sistema, ki predvideva zaščito geografskega porekla, ustanovitev evropskega patentnega sodišča in sprejem akta o digitalnih storitvah. Več o tem na tej povezavi.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil informacijo o tem, da Francija med drugim uvaja posebno pravilo o kolektivnem licenciranju s podaljšanim učinkom. Ta mehanizem je zasnovan tako, da se bo lahko kolektivna organizacija pogajala o sporazumu ne le v korist svojih članov, ampak tudi avtorjev, ki niso člani, če so zadevna dela v njeni pristojnosti. Več o tem na tej povezavi. 

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil informacijo o tem, da bo lahko francoski regulator avdiovizualnega trga CSA v skladu z novim zakonom o avdiovizualnih medijskih storitvah kaznoval vse spletne platforme, ki delujejo v Franciji, če ne bodo vlagale v francosko in evropsko filmsko produkcijo. Po prejšnji zakonodaji so morale v domačo in evropsko produkcijo vlagati le platforme, ki imele tudi sedež v Franciji. Več o tem na tej povezavi.  

Evropski avdiovizualni observatorij: Italija je kot ena redkih držav EU v svojo zakonodajo že implementirala tri direktive, in sicer direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, prenovljeno direktivo o satelitskem radiodifuznem oddajanju in kabelski retransmisiji (t.i. Sat/Cab Direktiva) in direktivo o avdiovizualnih medijskih storitvah. Več o tem na tej povezavi.  

PRIHAJAJOČI DOGODKI:

Newyorška pravna univerza Fordham 8. in 9. aprila pripravlja 28. Mednarodno konferenco na temo avtorskih pravic. Več o tem na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, ]