Evropsko združenje avtorskih kolektivnih organizacij opozarja na »value gap«

Datum objave: 12.09.2017

Splet se je pokazal kot odlična priložnost za dostop do kulturnih vsebin, ustvarjalci pa so bili med prvimi, ki so ga sprejeli za "svojega". Omogoča namreč odlične možnosti za komuniciranje s končnimi uporabniki, ki lahko preprosto in hitro dostopajo do različnih vsebin: filmov, serij, glasbe, video iger itn. Tak način uporabe zaščitenih del se nam je še pred nekaj leti zdel nemogoč.

Vendar pa je internet ustvarjalcem prinesel tudi nove skrbi. Glavna med njimi je, da se njihov prispevek k razvoju informacijske in kulturne družbe večinoma ne upošteva, saj za to ne dobijo ustreznega povračila.

V Evropskem združenju avtorskih kolektivnih organizacij (GESAC) ugotavljajo, da je nujno, da se te razmere uredijo z ustrezno zakonodajo, in sicer na ravni celotne EU. Kot poudarjajo, je predlog priporočil Evropskega sveta odboru ministrov unije o vlogi in odgovornosti internetnih posrednikov učinkovit, saj poudarja nujnost varovanja uporabnikov s strani posrednikov. Kljub temu pa je zaskrbljujoče, da v nasprotju z nekaterimi drugimi deležniki ne predvideva posvetovanj z imetniki pravic oz. njihovimi predstavniki. Internetni posredniki se namreč poslužujejo različnih pravnih vrzeli, s katerimi ustvarjalcem onemogočajo prosto upravljanje s svojo lastnino in pošten zaslužek. Če ob tem upoštevamo dejstvo, da trg obvladuje nekaj velikih spletnih posrednikov, in da kulturne vsebine predstavljajo 62 odstotkov od 22 milijard evrov vrednih vsebin na internetnih platformah v EU, ugotavljamo, da bi ustvarjalci morali biti vsekakor del posvetovanj, pravijo v GESAC.

GESAC prav zaradi tega pozdravlja napore Evropske komisije in Evropskega sveta za zmanjšanje razkoraka med prihodki ustvarjalcev in prihodki spletnih platform, ki ga strokovna javnost označuje s terminoma 'value gap' oz. 'value transfer', in ob tem predlaga tri ključne popravke k priporočilom Evropskega sveta, saj bi brez njihovega upoštevanja internetni ponudniki še vedno lahko izrabljali pravne vrzeli.

Združenje tako predlaga, da se v tekst zakonodaje vključi pravica do pravičnega nadomestila ustvarjalcem, s čimer bi se zmanjšal 'value gap' oz. 'value transfer'. To bi dosegli z določbami, da se platforme za izmenjavo vsebin ne bi smele več sklicevati na omejitve odgovornosti na podlagi določb varnega pristana, če dejansko igrajo aktivno vlogo pri spodbujanju, organiziranju in indeksiranju zaščitenih vsebin, vključno z avtomatiziranimi orodji. Ob tem v GESAC predlagajo zagotovitev stabilnega okolja za sodelovanje med imetniki pravic in internetnimi posredniki. To bi lahko dosegli na način, da bi države članice EU od ponudnikov spletnih platform, ki shranjujejo in zagotavljajo dostop do velikih količin vsebin, zahtevale, da z učinkovitimi orodji spremljajo uporabo zaščitenih del. S tem bi občutno prispevale k spoštovanju sporazumov z imetniki pravic oz. bi lahko ustrezno onemogočale dostop do nelegalnih vsebin. Po tretjem predlogu bi imeli imetniki pravic možnost hitrega ukrepanja proti neavtorizirani uporabi zaščitenih vsebin, kar bi dosegli z uvedbo določb o ustreznih sistemih obveščanja. Na podlagi teh lahko države EU od ponudnikov spletnih platform zahtevajo, da v primeru zaznanih kršitev ne odstranijo samo določenega spletnega naslova, ampak vse primere podobne kršitve ali nezakonite vsebine.

Na AIPA podpiramo napore GESAC in prizadevanja ostalih organizacij imetnikov pravic. Le s pravimi rešitvami se bo lahko zmanjšal problem velikega razkoraka med prihodki ustvarjalcev in prihodki ponudnikov spletnih platform. Gre za eno najbolj perečih vprašanj, ki v času pospešene digitalizacije trenutno pestijo ustvarjalce po Sloveniji, Evropi in svetu.

Na AIPA želimo aktivno pristopiti k urejanju nastalih razmer, zato bomo o tem govorili tudi v okviru Festivala slovenskega filma v Portorožu, in sicer 14. septembra med 14.30 in 16.00. Na strokovnem posvetu, ki ga pripravljamo skupaj z Združenjem filmskih snemalcev Slovenije, bo moč slišati praktične nasvete, in sicer kako kako delovati in poslovati, pa tudi na kaj vse mora biti ustvarjalec pozoren pri svojem delu. Predavala bo strokovnjakinja na področju avtorske pravice in svetovalka za pravne zadeve pri IMAGO (European Federation of Cinematographers) dr. Cristina Busch.

Vabljeni!

 

[ {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, ]