FERA, SAA in FSE pozivajo državo: spoštujte zaveze!

Datum objave: 09.02.2018

Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA), mednarodno Združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) in Zveza scenaristov Evrope (FSE) ob slovenskem kulturnem prazniku pozivajo slovensko vlado, Državni zbor RS, Državni svet RS, Ministrstvo za kulturo in Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, da končno podelijo dovoljenje za kolektivno upravljanje pravice do pravičnega nadomestila za privatno kopiranje del z naslova avdiovizualnih del (besedilo poziva). Področje namreč že 23. leto ostaja celostno neurejeno.

Ker URSIL ne podeli dovoljenja, so samo imetniki pravic na avdiovizualnih delih doslej utrpeli za več kot štiri milijone evrov škode, so v pozivu na Prešernov dan poudarili v FERA, SAA in FSE. Razmere so še toliko bolj nerazumljive, saj so avdiovizualni avtorji v Sloveniji upravičeni do pravičnega nadomestila z naslova privatnega kopiranja, in sicer tako na podlagi slovenske zakonodaje kot tudi mednarodnih sporazumov, katerih je podpisnik Slovenija.

Trenutne razmere so nepravične, nepoštene in diskriminatorne, še posebej zato, ker večina slovenskih avdiovizualnih avtorjev lahko prejema nadomestila le z naslova privatnega kopiranja, ne pa tudi z naslova kabelske retransmisije. V Sloveniji namreč velja zakonodaja, ki za področje avdiovizualnih del predvideva prenos vseh materialnih pravic soavtorjev na filmskega producenta, zato avtorji s tega naslova ne dobijo nobenega nadomestila kot ga npr. slovenski glasbeniki in pisatelji oz. avdiovizualni avtorji v drugih državah EU.

Da so razmere zares težavne je pokazala tudi študija CISAC o sistemu dajatev za privatno kopiranje avdiovizualnih del. Kot je v začetku februarja ob predstavitvi študije na delavnici evropskih avdiovizualnih avtorjev v Ljubljani povedal pravni svetovalec CISAC Leonardo de Terlizzi, ima Slovenija zakonodajo o privatnem kopiranju, vendar se ta ne uporablja. S tem Slovenija ne izpolnjuje svojih zavez v skladu z zakonodajo EU. Rezultat tega je, da tisoči slovenskih in tujih avtorjev ne dobijo svojih z zakonom določenih nadomestil.

V AIPA se avdiovizualni ustvarjalci vrsto let sprašujemo, zakaj se obstruira vzpostavitev zbiranja ter delitev nadomestila v Sloveniji? S tem, ko pristojni že leta zavračajo podelitev dovoljenja za kolektivno upravljanje pravice do pravičnega nadomestila za privatno kopiranje del, so imetniki pravic na avdiovizualnih delih utrpeli večmilijonsko škodo. Gre za številko, ki veliko pomeni že za ustvarjalce v kakšni večji državi, samo predstavljamo pa si lahko, kaj bi lahko s tem denarjem ustvarili slovenski.

[ {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]