AIPA naj dogodki in aktivnosti 2023

Datum objave: 10.01.2024

1. NOVA DOVOLJENJA

Urad za intelektualno lastnino je junija AIPA izdal dve novi dovoljenji za kolektivno upravljanje pravic igralcev in producentov v primeru kabelske retransmisije. Podelitev dovoljenj je korak bliže k celostni ureditvi področja uveljavljanja pravic AV ustvarjalcev.

Trenutno tako producenti kot igralci uživajo zgolj četrtino pravic, ki jim pripadajo po zakonu, zato smo v AIPA vložili in septembra dopolnili vloge za nova dovoljenja za zaščito pravic izvajalcev in producentov. Z njimi želimo zapolniti vrzel, zaradi katere so AV ustvarjalci za svoja nadomestila prikrajšani že več desetletji.

2. AIPA DELA!

V AIPA smo konec septembra 2023 v skladu s podeljenimi dovoljenji opravili delitve avtorskih honorarjev iz naslova pravice radiodifuzne retransmisije v primeru kabelske retransmisije avdiovizualnih del za leto 2022, pa tudi avtorske honorarje in nadomestila iz naslova pravice dajanja na voljo javnosti za leto 2022, in sicer za obdobje med 20. oktobrom 2022 in 31. decembrom 2022.

V AIPA smo ob tem razdelili še nadomestila iz naslova pravice do pravičnega nadomestila za tonsko ali vizualno snemanje avdiovizualnih del, ki se izvrši pod pogoji privatne ali druge lastne uporabe za leti 2021 in 2022.

3. RAZVOJ AV INDUSTRIJE do 2030

Zveza društev slovenskih filmskih ustvarjalcev predstavila je v okviru Festivala slovenskega filma predstavila Strateški načrt za razvoj avdiovizualne industrije v Sloveniji do leta 2030. Ta ima vse možnosti, da postane gonilna sila slovenske kulture in pomemben steber slovenskega gospodarstva.

Foto: arhiv AIPA

V nadaljevanju jeseni sta sledili okrogli mizi in posvet v državnem svetu, kjer so s sogovorniki z različnih področij pretresli in osvetili prihodnost slovenskega avdiovizualnega sektorja. AIPA kot pomemben člen miljeja AV industrije v Sloveniji opozarja na pomen ustrezne promocije in zakonske ureditve podpore tega področja.

4. NAŠIH 13 LET

AIPA je s štirimi dovoljenji ter ob združenem interesu in podpori avdiovizualnega sektorja v Sloveniji v 13 letih postala uspešna kolektivna organizacija, ki ni prepoznavna samo doma, ampak je primer dobre prakse marsikje v tujini. Prepričani smo, da bomo s sodobno zakonodajo, ki jo Slovenija premore, uspešno rešili tudi izzive, ki so pred nami.

Foto: arhiv AIPA

5. AKTIVNO ČLANSTVO

AIPA je v letu 2023 sklicala tri skupščine. Na majski skupščini so člani AIPA iz vrst imetnikov pravic soavtorjev, izvajalcev in producentov podprli vse predlagane sklepe poslovodstva ter tako naredili pomemben korak bliže novim dovoljenjem.

Na skupščini konec avgusta so se člani seznanili s poročili nadzornega odbora in z letnim poročilom AIPA za leto 2022, podprli so predlagane sklepe o spremembah aktov AIPA ter potrdili predlog izplačil iz namenskega sklada filmskih producentov.

Foto: arhiv AIPA

Člani so na decembrski skupščini med drugimi sprejeli  sklep o dopolnitvi aktov AIPA, saj pričakujejo skorajšnjo izdajo novih dovoljenj Urada RS za intelektualno lastnino za zbiranje in delitev nadomestil od televizij, gostinskih in trgovskih lokalov ter prodaje kino vstopnic.

6. AIPA POMAGA IN VZPODBUJA

V letu 2023 smo za naše člane pripravili številne spodbude, s katerimi želimo pripomoči k njihovemu osebnostnemu razvoju in rasti ter razvoju AV sektorja:

- Januarja smo objavili dva poziva za igralce za povračilo stroškov udeležb na delavnicah v letu 2022 in za povračilo članarin, plačanih v letu 2022.

- Marca smo objavili Poziv za oddajo vlog za izplačilo sredstev iz namenskega sklada soavtorjev AV del - delovne štipendije po končanem študiju.

- Maja smo objavili dva poziva za člane AIPA za izplačilo sredstev iz namenskega sklada soavtorjev avdiovizualnih del kot pomoč za omilitev energetske in prehranske draginje v letu 2023

- Junija smo objavili podaljšani Poziv za oddajo vlog za izplačilo sredstev iz namenskega sklada soavtorjev avdiovizualnih del – mentorirano pridobivanje in razvoj veščin.

- Oktobra smo objavili dva nova poziva za samozaposlene člane AIPA, in sicer iz namenskega sklada izvajalcev in iz namenskega sklada soavtorjev avdiovizualnih del.

- Novembra smo objavili Poziv za izplačilo štipendij in povračilo šolnin za študijsko leto 2023/24.

- Decembra smo objavili Poziv za izplačilo sredstev iz namenskega sklada soavtorjev avdiovizualnih del za letni dodatek za izobraževanje 2023.

7. NAGRADE in DOSEŽKI

Že tretje leto zapored smo podelili nagrade orion, ki prepoznavajo presežke na slovenskem avdiovizualnem področju. Podelili smo sedem nagrad zvezde oriona, ki temeljijo na gledanosti. Prejeli so jih nadaljevanke Ja, Chef!, Leninov park, Dolina Rož, V imenu ljudstva 2, Sekirca v med, Trigrad in dokumentarni film Beli bojevnik v črni obleki.

Za igralske dosežke v letu 2022 so bile podeljene tri nagrade najsvetlejša zvezda oriona, ki so jih prejeli Jurij Zrnec in Katarina Čas za odigrani vlogi v seriji Ja, Chef! ter Saša Tabakovič za vlogo v nadaljevanki Dolina rož.

Za avtorsko drznost in ustvarjalno izvirnost v slovenskih avdiovizualnih delih v letu 2022 je strokovna žirija podelila tri enakovredne butnskale. Prejemniki so bili Andrina Mračnikar za dokumentarec IzginjanjeRobert Petan za videospot Rad Te Volim – RTV Song, ki je nastal v času referendumske kampanje za RTV Slovenija ter avtorji Žigan KrajnčanKristijan Krajnčan in Lev Predan Kowarski za glasbeni videospot Žar ljubezni.

Letos je bila za izjemno študijsko delo prvič podeljena nagrada Žarka Lužnika, s katero želi AIPA podpreti mlade in neuveljavljene ustvarjalce na prehodu iz študijskega v poklicno okolje. Prejel jo je študent Leo Černic za animirani film Pentola.

Foto: Boštjan Pucelj

Člani AIPA so bili med prejemniki Prešernovih nagrad, in sicer je Prešernovo nagrado prejela Ema Kugler, režiserka in multidisciplinarna umetnica, nagrado Prešernovega sklada pa sta prejela filmski režiser in scenarist ter član nadzornega odbora AIPA Matevž Luzar za film Orkester in skladatelj gledališke in filmske glasbe Drago Ivanuša za projekte med letoma 2019 in 2022.

Na 26. Festivalu slovenskega filma (FSF) je nagrado vesna za najboljši celovečerni film žirija podelila eksperimentalnemu dokumentarcu Ne misli, da bo kdaj mimo, za najboljši igrani celovečerec pa so razglasili film Zbudi me v režiji Marka Šantića. Vesno za najboljšo režijo je prejel Ivan Gergolet, za glavni vlogi pa Diana Kolenc in Jure Henigman. Film režiserke Maje Prettner z naslovom Duhovnica je prejel vesno za najboljši film po izboru občinstva. Nagrado Milke in Metoda Badjure za življenjsko delo je prejel direktor fotografije, filmski snemalec, montažer in producent Rado Likon.

8. AIPA ORGANIZIRA

Strokovna srečanja, pri katerih smo sodelovali kot organizatorji, soorganizatorji ali gosti so se začela aprila na Bledu. V soorganizaciji AEPO-ARTIS (Združenje evropskih organizacij izvajalcev) in SCAPR (Svetovno združenje za zaščito pravic izvajalcev) smo gostili predstavnike evropskih združenj in kolektivnih organizacij, ki so na srečanju spregovorili o problemih kolektivnega upravljanja pravic igralcev oz. izvajalcev v avdio-vizualnih delih, o njihovi zaščiti in ustreznih nadomestilih.  

Foto: Boštjan Pucelj

Septembra smo bili na srečanju z generalnim direktorjem Svetovne organizacije za intelektualno lastnino (WIPO) Darenom Tangom. Kot je ob robu srečanja poudaril direktor AIPA Gregor Štibernik je bilo zadnje desetletje izjemno dinamično, a je prineslo pomembne premike v zaščiti intelektualne lastnine.

Oktobra smo AIPA, SAA (Society of Audiovisual Authors), AIPA in poljska ZAPA v Beogradu pripravile regionalni seminar o pravicah AV avtorjev v Srednji in Vzhodni Evropi, ki so se ga udeležili predstavniki 10 držav iz obeh regij.

9. MNENJE ŠTEJE

Odzivali smo se na številne pereče problematike AV sektorja, med drugim smo se pridružili pozivu svetovne kulturno-kreativne industrije k pravni ureditvi področja umetne inteligence in nasprotovali odpravi teritorialne ekskluzivnosti. Podprli smo tudi prizadevanja hollywoodskih ustvarjalcev, ki so s stavko zahtevali in dosegli boljše pogoje pri svojem delu.

10. MEDNARODNO VPETI IN PREPOZNAVNI

Marca smo v Skopju podprli prizadevanja severnomakedonskih kolegov po ureditvi zaščite njihovih pravic. Maja smo bili kot aktivni panelisti in nosilci tem prisotni na generalnih skupščinah AVACI v Riu de Janeiru in SCAPR v Londonu. Na povabilo CISAC-a smo v novembra se v bolgarski Sofiji udeležili srečanja tehničnega komiteja DLV, kjer je Peter Kep iz AIPA predstavil izkušnje s slovensko zakonodajo in zaščito pravic, ki jo omogoča avdiovizualnim ustvarjalcem.

Foto: Galin Getov

Na Severnomakedonskem forumu kreativnih industrij smo decembra na posebnem panelu o  aktivnem kolektivnem upravljanju za izvajalce, producente in avtorje v avdiovizualnem sektorju, predstavili izkušnje iz Slovenije. Konec leta smo se kot člani udeležili še generalnih skupščin organizacij AGICOA in AGICOA EUROPE

BRANJE 2023

AIPA Intervjuji

KLEMEN DVORNIK: Slovenski AV ustvarjalci na dobri poti do polne uveljavitve svojih pravic

Foto: Boštjan Pucelj

PETRA VIDMAR: O potencialu, strategiji razvoja, piratstvu in umetni inteligenci

Foto: Mimi Antolović

Naša revija MEGAFON 

[ {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, ]