Apel ministru Počivalšku

Datum objave: 23.10.2018

Glavna izvršna direktorica Združenja evropskih filmskih režiserjev (FERA) Pauline Durand-Vialle, izvršna direktorica Svetovnega združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA) Cecile Despringre in direktor Združenja evropskih scenaristov (FSE) David Kavanagh so na slovenskega ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška naslovili odprto pismo. V njem izražajo zadovoljstvo, da je Evropski parlament podprl Direktivo o avtorski pravici na digitalnem trgu in s tem odprl pot pogajanjem z Evropskim svetom in Komisijo o končnem besedilu Direktive. Ob tem pa ministra pozivajo k podpori novemu, 14. členu, s katerim bi avdiovizualni avtorji v resnici dobili pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo njihovih del, tudi na spletu.

"Uzakonitev 14. člena bi poslala zelo pozitiven signal evropskim avdiovizualnim avtorjem, da so bili slišani in da želijo odločevalci popraviti njihov položaj na digitalnem trgu. Avdiovizualni ustvarjalci in njihova združenja smo hvaležni, da v Evropskem parlamentu obstaja politična volja za sprejem tega člena, kljub temu pa bi želeli tudi vašo podporo v procesu pogajanj", so zapisali v pismu ministru Počivalšku.

Kot kažejo številne raziskave, se avdiovizualni avtorji, kot so scenaristi in režiserji, soočajo z nestabilnostjo dohodka, s tem pa tudi s težavami pri financiranju novih projektov. Vložki avtorjev v nova dela, kot so čas, energija in resursi, so postali zelo omejeni. Še posebej, ker je velika večina, približno 85 odstotkov, avdiovizualnih avtorjev t.i. svobodnjakov oz. free lancerjev. Zato je pravična delitev uspeha njihovih del izredno pomembna, da bi lahko avtorji preživeli od svojega dela, s tem pa tudi še naprej ustvarjali, poudarjajo v FERA, SAA in FSE.

Pravično in proporcionalno nadomestilo ni nič novega. Omenjeno pravno orodje že uspešno obstaja v številnih državah EU, npr. Belgiji, Franciji, Italiji, Španiji na Nizozemskem in na Poljskem, medtem ko na ravni celotne EU še ni sprejeto. Zato si v krovnih združenjih avdiovizualnih avtorjev prizadevamo za enakost vseh evropskih avdiovizualnih avtorjev. Praksa iz omenjenih držav je pokazala, da ta ureditev avtorjem zagotavlja pravično nadomestilo, ob tem pa nima nobenih negativnih vplivov na "vrednostno verigo" v panogi. Nasprotno, gre za neprecenljivo orodje za ohranjanje ustvarjalnosti, raznolikosti in finančne neodvisnosti evropskih avtorjev, ki ustvarjajo na izredno konkurenčnem trgu, so zapisali v FERA, SAA in FSE. Omenjena združenja skupaj zastopajo skoraj 150.000 avdiovizualnih ustvarjalcev v Evropi in svetu.

V AIPA, ki je članica SAA in FERA, s FSE pa tesno sodeluje, aktivno podpiramo napore omenjenih organizacij, saj lahko le s pravičnimi nadomestili za avdiovizualne ustvarjalce ohranjamo njihovo nadaljnje delo ter razvoj evropske in slovenske kulture. V primeru Slovenije je to toliko bolj pomembno, saj gre za jezikovno in produkcijsko zelo omejen prostor. Ob tem v AIPA posebej znova opozarjamo, da so slovenski avdiovizualni avtorji kot tudi njihovi kolegi igralci že desetletja del pravne anomalije. Gre za to, da glede na obstoječo zakonodajo ne morejo priti do svojih nadomestil na način, kot ga poznajo njihovi kolegi glasbeniki ali literati. Avdiovizualni avtorji so po slovenskem zakonu edina skupina avtorjev, za katere se pavšalno predvideva, da so svoje pravice prenesli na pravno osebo, naloga dokazovanja imetništva pravic pa je na njih in ne na tistih, ki naj bi to pravico pridobili.

V AIPA ob pismu krovnih organizacij ministra Počivalška tudi prosimo, da pomaga pri razrešitvi obstrukcije zbiranja nadomestil za privatno reproduciranje v Sloveniji. Pristojni urad že leta zavrača podelitev dovoljenja, imetnikom pravic pa je do sedaj nastala škoda v višini več kot 10 MIO €. Kot smo že poudarili, gre za številko, ki veliko pomeni že za ustvarjalce v kakšni večji državi, samo predstavljamo pa si lahko, kaj bi lahko s tem denarjem ustvarili slovenski.

[ {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, ]