»THIS IS SPINAL TAP« - zgodba se nadaljuje

Datum objave: 28.02.2017

Potem, ko je decembra lani po svetu odjeknila novica, da skladatelj, igralec in avtor Harry Shearer zaradi neupravičene uporabe svojih del z naslova filma This is Spinal Tap za 125 milijonov dolarjev toži multinacionalko Vivendi Universal Music Group in njeno podružnico Studio Canal, so se mu pred dnevi pridružili še trije najpomembnejši avtorji tega filma. Skupaj s Shearerjem se za pravico do pravične udeležbe do prihodkov zdaj borijo še Cristhoper Guest, ki je v filmu upodobil glavnega kitarista Nigela Tufnela, Michael McKean, ta je upodobil glavni vokal Davida St.Hubbinsa, in režiser filma Rob Reiner. Četverica zdaj od Vivendija zahteva 400 milijonov dolarjev.

Kot pravijo avtorji, je njihova tožba tudi poziv vsem svetovnim avtorjem, da sledijo njihovem primeru, če menijo, da so bili ogoljufani. Shearer, ki ga med drugim poznamo kot scenarista in igralca v filmu This is Spinal Tap in kot glas več kot 20 risanih junakov iz Simpsonovih (med drugim Mr. Burnsa), je pozdravil sodelovanje svojih filmskih kolegov pri tožbi. V tej Vivendiju med drugim očitajo prevaro, nekonkurenčno in nepravično poslovno prakso. Vivendi je po mnenju Shearerja in drugih manipuliral s podatki o prihodkih filma in licenčninah za prodajo blaga, povezanega s filmom. Ob tem pa tudi preprosto ignoriral dogovor, da avtorjem poroča o teh prihodkih, s čimer bi ti imeli podatke za zahtevo nadomestila.

Komedija This is Spinal Tap, ki govori o namišljeni britanski rock skupini, je nastala leta 1984. Po podatkih Vivendija so z glasbo iz filma od leta 1989 do 2006 zaslužili skupaj 98 dolarjev. To pomeni, da odpade avtorjem za delitev 81 dolarjev, kar je smešno, pravi Shearer. Film, za katerega je soavtor scenarija, v njem pa tudi igra, si je že v kinu ogledalo več milijonov ljudi, nato pa še milijoni pred televizijskimi ekrani, na videokasetah, na CD-jih, itn. Film je bil tudi uvrščen med 100 najboljših komedij na svetu, sodi pa tudi med 1000 najboljših filmov vseh časov.

"Gre za očitno prevaro Vivendija in njegovih agentov, ki skrivajo prave podatke o prihodkih filmov in drugih prihodkih, povezanih s filmom, s čimer onemogočajo pravično delitev prihodkov", meni Shearer. Njegovo mnenje pa delijo tudi Guest, McKean in Reiner. Avtorji že dve leti zahtevamo poročilo o teh prihodkih, kar Vivendi še vedno ni pripravil. Zato smo šli v tožbo, so povedali.

Guest je ob tem poudaril, da je namerno zavajanje in sprenevedanje skupine Vivendi nezaslišano. "Zato je v interesu vseh avtorjev po svetu, da se takšnim praksam odločno zoperstavijo", je izpostavil. Režiser filma Reiner je dejal, "da ta primer slabe prakse kaže kako dolgo in namerno je Viviendi manipuliral z avtorji in skrival realno sliko o prihodkih z njihovo selitvijo na različne podružnice. Takšne nepoštene prakse je potrebno razkriti, zato upam, da bo sodišče to storilo", je dejal.

McKean je izpostavil poseben pomen filma na žanr komedije, na kar so avtorji posebej ponosni. "Vendar pa se je denar od tega filma ustavil nekje na poti, kar ni prav, zato želimo to popraviti", je dejal.

Krovno združenje avdiovizualnih avtorjev SAA, katerega članica je tudi AIPA, je ta primer že ocenilo kot precendenčen. Kot poudarjajo v SAA, podpirajo napore avtorjev za pravično udeležbo pri prihodkih iz naslova uporabe njihovih del. Shearerjev primer pa ocenjuje kot "odličen prikaz težav, s katerimi se srečujejo ustvarjalci". Je pa Shearer eden redkih, ki se je odločil za pravno pot, saj številni ustvarjalci zaradi groženj in pomanjkanja denarja za pravdanje odstopijo od tega, menijo v SAA.

V AIPA podpiramo ustvarjalce v prizadevanjih, da dobijo ustrezno nadomestilo (tako, kot se zavzemamo, da bi producenti in igralci imeli tako, kot njihovi glasbeni kolegi, neposredno upravičenje iz kabelske retransmisije), kar je bilo slišati tudi na delavnici FERA v Ljubljani.

Menimo, da lahko le ustrezno urejene pravice vseh deležnikov privedejo do uspešnega nadaljnjega ustvarjanja novih del. To je v primeru Slovenije, kot majhne države z omejenim jezikovnim področjem, še pomembnejše. V nasprotnem primeru se bosta siromašila ne samo slovenska kultura, temveč bomo priča tudi izpadu znatnega prihodka v drugih segmentih.

Tožbo Shearerja z utemeljitvijo si je možno ogledati na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, ]