Zadnji čas za sprejem direktive

Datum objave: 30.08.2018

Evropski poslanci bodo 12. septembra na plenarni seji odločali o usodi Direktive o avtorskih pravicah na enotnem trgu. Njihova odločitev bo imela daljnosežne posledice za evropske in svetovne ustvarjalce. Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA), Združenje evropskih scenaristov (FSE) in Svetovno združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) zato pozivajo evropske parlamentarce, da na plenarni seji podprejo Direktivo in s tem evropsko kreativnost v digitalni dobi.

Je normalno, da avdiovizualna industrija letno ustvari več kot 100 milijard evrov prihodkov, povprečni mladi evropski avdiovizualni avtor pa medtem po odbitkih za svoje delo letno dobi 15.000 evrov? Če bo ta mlad avtor kljub nizkim in nerednim prihodkom nadaljeval s svojim delom, si lahko, če je moški, pri svojem 50. letu obeta letni prihodek v višini 30.000 evrov. Če pa gre za žensko avtorico pa bo ta v povprečju za 6000 evrov nižji. V 65. letu starosti si lahko avdiovizualni avtor v povprečju obeta 15.000 evrov prihodka.

Podatki jasno kažejo, da je evropski sistem nagrajevanja ustvarjalcev slab, saj ne odraža realnega razmerja med delom avdiovizualnih avtorjev in prihodki spletnih platform, ki uporabljajo njihova dela.

Zato je to nujno treba spremeniti!

Da se da, smo ustvarjalci in njihovi predstavniki pokazali, ko smo podprli uzakonitev Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov (GDPR). Ta je prinesla številne pozitivne učinke, predvsem pa red.

Zdaj pa mora Evropa narediti red tudi na področju pravičnega nadomestila za uporabo avtorskih del na spletu. Le tako bo zagotovljen trajnostni razvoj evropskega kreativnega sektorja. Avtorji morajo s svojim delom preživeti, to pa jim omogoča le sprejem Direktive, poudarjajo v FERA, FSE in SAA.

Temu pozivu se seveda pridružujemo v AIPA, kjer prav tako, kot v krovnih organizacijah poudarjamo, da Direktiva ne bo posegla v internet in ga ne bo uničila, kot poudarjajo njeni nasprotniki. Nasprotno: Direktiva prinaša garancijo, da bodo lahko uporabniki še naprej uživali v kreativnih delih, ob tem pa spodbuja nadaljnje ustvarjanje.

Členi 14-16 Direktive, ki ga je sprejel Odbor Evropskega parlamenta za pravne zadeve (JURI), prinaša resnično spremembo na področju avtorskih pravic, saj predvidevajo večje pravice avdiovizualnih avtorjev pri pogajanju za pravično nadomestilo z naslova uporabe njihovih del. Direktiva tako predvideva večjo transparentnost pri poročanju uporabe avtorskih del, kar je ključno za obračun nadomestil. Poleg tega Direktiva prinaša možnost popravka pogodb, če je uspeh del večji od pričakovanega oz. je prihodek avtorja neproporcionalno nizek v primerjavi s prihodki, ki jih je delo ustvarilo na trgu.

Gre za kompromisne rešitve, ki jih je sprejel JURI, zato je nujno, da jih Evropski parlament sprejme.

Vsakršna preložitev uzakonitve Direktive bo izničila skupno delo in pogajanja institucij EU in ustvarjalcev. Evropske volitve so namreč prihodnje leto, kar pomeni, da Direktiva, če ne bo zdaj sprejeta, zaradi časovnice sprejmanja v Evropskem parlamentu, ne bi bila sprejeta v tem mandatu.

V zvezi s tem velja izpostaviti še dve izjemno zanimivi objavi:

1.         YouTube and Facebook escape billions in copyright payouts after EU vote

2.      The Google Funded Astroturf Group that Hacked The EU Copyright Vote

[ {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, ]