Aprilske novice iz tujine

Datum objave: 19.04.2024

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Politične stranke v EU posvečajo več pozornosti kulturi in kreativnosti

Evropske volitve: Mednarodna mreža za sodobne uprizoritvene umetnosti (IETM) je analizirala programe strank, ki se potegujejo za vstop v Evropski parlament. Kot so ugotovili, stranke kulturi namenjajo precej več pozornosti kot pred petimi leti. Stranke v svojih programih med drugim poudarjajo nujnost ureditve delovnih pogojev umetnikov, ohranjanje kulturne raznolikosti ter večjo finančno podporo kulturi in kreativnosti. Več o tem tukaj.

Evropska komisija s smernicami za zmanjšanje tveganj na spletu v času volitev

Euroactiv: Evropska komisija je objavila smernice o priporočenih ukrepih za zelo velike spletne platforme in iskalnike za zmanjšanje sistemskih tveganj na spletu, ki lahko vplivajo na integriteto volitev, s posebnimi smernicami za junijske volitve v Evropski parlament. Smerice veljajo tudi za volitve v državah članicah, saj se letos kar deset evropskih držav pripravlja na predsedniške in parlamentarne volitve. Evropska komisija želi tako evropske države pripraviti na spopad z nezakonito in škodljivo vsebino na spletu. Več o tem tukaj.

Evropski parlament o kroženju in dostopnosti del ter o podnapisih

Evropski parlament: Parlament je sprejel resolucijo o izvajanju uredbe o geoblokiranju na digitalnem enotnem trgu, v katerem se dotika več področij s področja avdiovizualne industrije. Evropska komisija in Evropski parlament se glede kroženja in dostopnosti del strinjata, da se zagotovi čezmejna dostopnost nagrajenih evropskih filmov. Poleg tega bo komisija zbrala informacije o novih poslovnih modelih, ki bi lahko prispevali k olajšanju zakonitega dostopa potrošnikov do širše izbire vsebin, zbrala bo tudi dodatne dokaze o povpraševanju potrošnikov in vplivih postopnega pristopa k čezmejnemu dostopu do avdiovizualnih vsebin. Parlament se je dotaknil še poziva, da naj EU financira več projektov za sinhronizacijo in podnaslavljanje avdiovizualnih del prek podprograma MEDIA. Parlament in komisija se strinjata, da sta podnaslavljanje/sinhronizacija finančno že podprta kot upravičeni strošek prek različnih akcij in programov. Kljub temu pa bo Evropska komisija vzpostavila dialog s predstavniki industrije, da bi identificirali tržno usmerjene rešitve za povečanje razpoložljivosti podnapisov v angleščini in drugih jezikih. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Evropska komisija s pobudami za ureditev delovnih pogojev v kulturno-kreativni industriji

Culture Action Europe: Evropska komisija je razkrila 13 pobud, s katerimi želi urediti delovne pogoje v evropski kulturno-kreativni panogi. Med drugim gre za bolj učinkovito izvajanje in uveljavljanje že obstoječe regulacije, sodelovanje s socialnimi partnerji, podporo ukrepom za povečanje zdravja in varnosti pri delu, preganjanje dela na črno, izmenjavo dobrih praks, povečanje financiranja in spodbujanje uvedbe pravičnega nadomestila za ustvarjalce na evropski ravni. Več o tem tukaj.

O regulaciji umetne inteligence in poslovnih priložnostih ter izzivih, ki jih prinaša

Politico: Komentar z naslovom Ali lahko kdo nadzoruje umetno inteligenco?, v katerem avtorji izpostavljajo pričakovanja politikov, da bo do konca letošnjega leta potrjenih veliko pravil s področja umetne inteligence. Politico je pripravil tudi seznam aktivnosti, ki potekajo v različnih državah.  Več o tem tukaj.

The Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Nevarnosti umetne inteligence so skrite v drobnem tisku govori o velikih pričakovanjih medijskih hiš zaradi razvoja umetne inteligence. Ta razvoj bi lahko po njihovem mnenju prinesel dodatne dobičke, vendar pa bi lahko regulacija umetne inteligence prinesla tudi "manj rožnate” scenarije. Več o tem tukaj.

Umetna inteligenca že nadomešča ustvarjalce, vplivala bo na številne poklice

Deadline: Odločitev televizijske hiše BBC, da bo igralko in pevko Saro Poyzer pri upodobitvi glasu osebe, ki nastopa v dokumentarcu, zamenjala umetna inteligenca, je dvignila veliko prahu. Odločitev naj bi bila še toliko bolj sporna, ker naj bi glas pripadal osebi, ki je hudo bolna in ne more več niti govoriti. V BBC se branijo, da naj bi si to želeli svojci, proti odločitvi BBC pa so prek družbenih omrežij protestirali številni znani iz sveta filma in glasbe. Več o tem tukaj.

The Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Kako deluje sistem umetne inteligence, ki se ga bojijo filmski ustvarjalci v Hollywoodu. Komentar govori o uporabi sistema umetne inteligence OpenAI Sora. Več o tem tukaj.

Variety: Raziskava, ki jo je med direktorji kreativnih podjetij izvedlo podjetje AlixPartners, kaže, da direktorji ocenjujejo, da je razvoj umetne inteligence eden najpomembnejših mejnikov v zgodovini industrije. Kot poudarjajo, bo umetna inteligenca do leta 2026 močno vplivala na več kot petino delovnih mest. Več o tem tukaj.

Italija razbremenjuje pretočne platforme, Netflix po drugi strani ne plačuje nadomestil

ScreenDaily: Italijanska vlada je v okviru reforme medijskega zakona nekoliko razbremenila pretočne platforme na področju naložb v domačo in evropsko avdiovizualno produkcijo in zmanjšala avtorsko zaščito za dela neodvisnih producentov. Platforme, kot so Netflix, Disney+ in HBO Max, bodo zdaj morale v evropska dela nameniti le še 16 odstotkov prihodkov, ki jih ustvarijo v Italiji. Pred spremembo zakonodaje je obveznost znašala 20 odstotkov prihodkov. Zakonodaja pa povečuje naložbe v vsebine v italijanščini. Po novem bodo morale platforme 70 odstotkov sredstev od omenjenih 16 odstotkov nameniti za vsebine v italijanščini. Prej je za vsebine v italijanščini šla polovica od 20 odstotkov prihodkov.  Več o tem tukaj.

Variety:  Italijanska kolektivna organizacija avdiovizualnih igralcev Artisti 7607 želi s tožbo od Netflixa izterjati plačilo nadomestil igralcem. Platforma namreč ne plačuje nadomestil z naslova uporabe del, ki jih predvideva italijanska zakonodaja, poudarjajo v kolektivni organizaciji. V Netflixu odgovarjajo, da niso kršili zakonodaje. Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij s poročiloma o uporabi del v EU in ukrepih za boljšo dostopnost do vsebin za osebe s posebnimi potrebami

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil poročilo o uporabi vsebin na platformah naročniškega videa na zahtevo. Kot je razvidno iz poročila, evropski uporabniki omenjenih platform 30 odstotkov časa porabijo za gledanje vsebin, ki so nastale v EU in Veliki Britaniji. Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil poročilo o ukrepih, s katerimi ponudniki  avdiovizualnih medijskih storitev omogočajo boljšo dostopnost do vsebin osebam s posebnimi potrebami. Več o tem tukaj.

O neenakopravnosti med spoloma

Festival Formula: Komentar o enakopravnosti med spoloma v filmski industriji. Kot ugotavlja avtorica, je svet filma, kot resnični svet, prostor neenakopravnosti. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Avstrijsko sodišče o avtorski zaščiti idej za filmske scenarije

Kluwer Copyright Blog: V komentarju z naslovom Avstrijsko avtorsko pravo in filmi je podrobneje predstavljena odločitev avstrijskega vrhovnega sodišča, da ideja za scenarij in film nista avtorsko zaščitena. Tožnik namreč toži producente filma Yesterday, ki je nastal leta 2019, in trdi, da so kršili njegove avtorske pravice, ker so za omenjeni film uporabili njegov kratek koncept iz leta 2011. Sodišče mu tega ni priznalo,  zato je tožbo izgubil. Več o tem tukaj.

Pravni vidiki regulacije umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom Pomnilniške sposobnosti generativnih sistemov umetne inteligence in evropska avtorska zakonodaja. Več o tem tukaj.

Barry Sookman in Kluwer Copyright Blog: Komentarja o aktu o umetni inteligenci, ki ga je pred kratkim podprl Evropski parlament. Avtor v komentarju Sookmana poudarja nekatere ključne določbe akta, ki govorijo o obveznostih upravljavcev sistemov umetne inteligence, Kluwer Copyright Blog pa razčlenjuje splošno vsebino akta. Več o tem tukaj in tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi sta znova od treh kar dve novici od AIPA, in sicer AIPA in IPF za učinkovitejšo zaščito imetnikov pravic - več o tem tukaj  in Obisk kinodvoran se povečuje, avdiovizualni ustvarjalci še vedno ne dobijo dovolj projektov - več o tem tukaj.

NAPOVED DOGODKOV

Posnetek posveta Generativna umetna inteligenca 2024 - ali je avtorska zakonodaja kos izzivom? Posvet je v začetku marca pripravilo nemško zvezno ministrstvo za pravosodje. Več o tem tukaj.

Belgijsko predsedstvo Svetu Evropske unije 16. maja pripravlja posvet o delovnih pogojih umetnikov v Evropi. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, ]