CISAC v opozarja na brezpravnost ustvarjalcev na spletu

Datum objave: 15.06.2017

Z oglasi podprte spletne strani za izmenjavo videoposnetkov (npr. YouTube) imajo milijardo uporabnikov, kljub temu pa plačujejo le majhen delček nadomestil z naslova avtorskih pravic. Kot kaže letno poročilo Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC), so npr. v Franciji TV in radijske postaje za nadomestila plačale 362,2 milijona dolarjev, naročniške glasbene platforme 13,3 milijona dolarjev, strani za izmenjavo videoposnetkov pa le 4,8 milijona dolarjev.

Podobne so razmere v Veliki Britaniji in na Švedskem. V prvi so TV in radijske postaje izplačale 273,5  milijona dolarjev, v drugi pa 41,8 milijona dolarjev nadomestil. Naročniške glasbene platforme so v Veliki Britaniji plačale 51,5 milijona dolarjev, na Švedskem pa 36,3 milijona dolarjev. Strani za izmenjavo videoposnetkov so na Otoku plačale le 15,3 milijona dolarjev, na Švedskem pa 4,7 milijona dolarjev. Te številke nazorno ponazarjajo kako ustvarjalci ogromno zaradi neurejenih razmer na trgu ogromno izgubljajo, ocenjujejo v CISAC, katerega članica v Sloveniji je tudi AIPA.

Prav Slovenija pa je tudi v fokusu aktivnosti združenja CISAC v regiji. CISAC in Evropsko združenje vizualnih umetnosti (EVA) namreč želita v sodelovanju s slovenskimi združenji v Sloveniji pripraviti konferenco na temo vizualnih umetnosti za ustvarjalce iz nekdanje Jugoslavije. Ob tem pa tudi podpirata ustanovitev kolektivne organizacije za vizualne umetnosti v Sloveniji, ki bi bila primer dobre prakse za regijo.

Kolektivne organizacije, članice CSAC, so predlani zbrale za skoraj 10 milijard dolarjev nadomestil za avtorje, od česar z naslova glasbe 8,32 milijarde dolarjev, z naslova avdiovizualnih del pa 637 milijonov dolarjev. Sledijo nadomestila od pravic z naslova literature (198 milijonov dolarjev), z naslova dramskih umestnosti (191 milijona dolarjev) in z naslova vizualne umetnosti (181 milijona dolarjev).

Geografsko se največ nadomestil zbere v Evropi, in sicer 5,6 milijarde dolarjev, sledijo Severna Amerika (1,95 milijarde dolarjev), Azijsko-Pacifiška regija (1,36 milijarde dolarjev), Latinska Amerika in Karibi (610 milijonov dolarjev) in Afrika (69 milijonov dolarjev).

[ {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, ]