CISAC v opozarja na brezpravnost ustvarjalcev na spletu

Datum objave: 15.06.2017

Z oglasi podprte spletne strani za izmenjavo videoposnetkov (npr. YouTube) imajo milijardo uporabnikov, kljub temu pa plačujejo le majhen delček nadomestil z naslova avtorskih pravic. Kot kaže letno poročilo Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC), so npr. v Franciji TV in radijske postaje za nadomestila plačale 362,2 milijona dolarjev, naročniške glasbene platforme 13,3 milijona dolarjev, strani za izmenjavo videoposnetkov pa le 4,8 milijona dolarjev.

Podobne so razmere v Veliki Britaniji in na Švedskem. V prvi so TV in radijske postaje izplačale 273,5  milijona dolarjev, v drugi pa 41,8 milijona dolarjev nadomestil. Naročniške glasbene platforme so v Veliki Britaniji plačale 51,5 milijona dolarjev, na Švedskem pa 36,3 milijona dolarjev. Strani za izmenjavo videoposnetkov so na Otoku plačale le 15,3 milijona dolarjev, na Švedskem pa 4,7 milijona dolarjev. Te številke nazorno ponazarjajo kako ustvarjalci ogromno zaradi neurejenih razmer na trgu ogromno izgubljajo, ocenjujejo v CISAC, katerega članica v Sloveniji je tudi AIPA.

Prav Slovenija pa je tudi v fokusu aktivnosti združenja CISAC v regiji. CISAC in Evropsko združenje vizualnih umetnosti (EVA) namreč želita v sodelovanju s slovenskimi združenji v Sloveniji pripraviti konferenco na temo vizualnih umetnosti za ustvarjalce iz nekdanje Jugoslavije. Ob tem pa tudi podpirata ustanovitev kolektivne organizacije za vizualne umetnosti v Sloveniji, ki bi bila primer dobre prakse za regijo.

Kolektivne organizacije, članice CSAC, so predlani zbrale za skoraj 10 milijard dolarjev nadomestil za avtorje, od česar z naslova glasbe 8,32 milijarde dolarjev, z naslova avdiovizualnih del pa 637 milijonov dolarjev. Sledijo nadomestila od pravic z naslova literature (198 milijonov dolarjev), z naslova dramskih umestnosti (191 milijona dolarjev) in z naslova vizualne umetnosti (181 milijona dolarjev).

Geografsko se največ nadomestil zbere v Evropi, in sicer 5,6 milijarde dolarjev, sledijo Severna Amerika (1,95 milijarde dolarjev), Azijsko-Pacifiška regija (1,36 milijarde dolarjev), Latinska Amerika in Karibi (610 milijonov dolarjev) in Afrika (69 milijonov dolarjev).

[ {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, ]