Tudi film je kultura!

Datum objave: 09.02.2017

Ko so prvi entuziasti pred skoraj poldrugim stoletjem začeli premikati filmske sličice, so se predvsem igrali in zabavali ljudi, ki so kukali skozi takšne in drugačne naprave. Ko so se prvi gledalci prestrašili vlaka bratov Lumière, so možje s kamerami zaslutili spektakelsko moč filma. Kmalu so ugotovili, da je zelo donosno snemati norčije in jih prikazovati v dvoranah širom po svetu. Vendar so film zelo kmalu vzljubili tudi umetniki, ugotovili so da ima film večji ustvarjalni potencial kot slikarsko platno, da lahko preseže besedo in glasbo, da lahko film vse to združi, da filmskim zgodbam ni treba ostati pod lučmi na omejenih odrskih deskah, ampak lahko grejo ven, v resnični svet in potem iz resničnega sveta nazaj ali naprej v fantazijo, v sanje, v vizualno poezijo.

Vsaj 100 let filmsko ustvarjanje niza tudi velike umetniške presežke in vendar se zdi, da mu družba, občasno pa tudi prijateljske umetniške zvrsti le nerade priznajo te kvalitete. V ZDA filma ne boste »zguglali« v predalu art ampak v tistem z nalepko entertainment. V Evropi je vendarle drugače. Najuglednejši filmski festivali, Evropska filmska akademija in razprostranjena mreža art kinematografov priča o uveljavljeni zavesti, da je film enakovreden del sodobne evropske kulture.

Zatakne se, ko pogledamo v slovensko kulturno zrcalo. V primerjavi s sodobno Evropo, ki celotno avdiovizualno produkcijo razume kot najbolj vitalno in se zaveda njenega velikanskega kulturnega vpliva, je Slovenija neverjetno konzervativna. Šolski sistem z vztrajnostjo, ki včasih meji na duhamornost, prisega na stare pisateljske veličine, stoletju obstoja slovenskega filma pa ne nameni niti minimalne pozornosti. Že dolgo nismo več kmečki večerniški narod, ki je rad posegal po knjigah iz zbirk, ki so izhajale v več deset tisoč izvodih. Danes slovenske knjige izhajajo v nekaj sto izvodih. Gibljiva slika (takšna ali drugačna), si je prisvojila večere povprečnega Slovenca. Če hočemo dejansko okrepiti slovensko kulturno zavest, moramo kultivirati avdiovizualne vsebine v kinematografih, na televizijskih programih in na spletu. Samo s premišljenimi kulturnopolitičnimi ukrepi lahko preprečimo trend komercializacije in žal tudi vulgarizacije filmskih in televizijskih programov. Pametne evropske države investirajo prav v te vsebine, zavedajo so kompleksnosti avdiovizualne produkcije in dolgoročnosti njenih ciljev, ne pričakujejo, da bo vsak vloženi evro nagrajen na velikem festivalu in hkrati v kinematografih vrnil dva.

Za položaj slovenskega filma v slovenski kulturni konstelaciji so značilna velika pričakovanja in malo denarja. Zmota, ki traja desetletja, je v resnici zelo nevarna. Upravičeno smo ponosni na slovenske književne velikane, vendar hkrati zaradi spoštovanja slovenske kulturne tradicije ne smemo spregledati, kako zelo se je spremenil svet.  Če bomo izgubili bogastvo in specifičnost svojega avdiovizualnega izraza, to ne bo dosti drugače, kot bi izgubili svoj jezik in svojo kulturo.

Gregor Štibernik

[ {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, ]