V AIPA pozdravljamo sprejem Direktive v evropskem parlamentu

Datum objave: 26.03.2019

Evropski parlament je danes z večino glasov poslancev (348 proti 274) podprl Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, vključno s 13. členom, ki med drugim predvideva nadomestilo za ustvarjalce z naslova uporabe njihovih del na spletu. Direktiva ustvarjalcem tudi omogoča več nadzora nad uporabo njihovih del (t.i. trikotnik transparentnosti), poleg tega pa predvideva, da lahko imetnik pravice določi, kako se ta dela uporabljajo. Zelo pomemben del Direktive je, da spletnim platformam nalaga odgovornost v zvezi z vsebinami oz. pomeni, da to ni več prepuščeno končnim uporabnikom, kot je bilo doslej. Države članice se morajo z Direktivo uskladiti v roku dveh let.

V AIPA pozdravljamo odločitev Evropskega parlamenta, ki je izrednega pomena za vse evropske in slovenske ustvarjalce, saj bodo lahko zdaj lažje in bolje ustvarjali. Ustvarjalci morajo biti pošteno plačani za svoje delo, saj je to osnova za nadaljnje ustvarjanje, česar se v Sloveniji (pre)dobro zavedamo. Slovenski avdiovizualni avtorji so (še vedno) v zelo slabem in podrejenem položaju, saj so po zakonu edina skupina avtorjev, za katere se pavšalno predvideva, da so svoje pravice prenesli na pravno osebo. Naloga dokazovanja imetništva pravic pa je na njih in ne na tistih, ki so pravico pridobili pozneje. Nova zakonodaja naj bi to spremenila, in sicer na bolje, tako da bi se pravice avdiovizualnih avtorjev izenačile npr. s pravicami glasbenikov. Zato pozivamo državne institucije, da pri prenosu Direktive dajo posebno pozornost avdiovizualnim avtorjem in njihovim pravicam.

Direktor AIPA Gregor Štibernik je ocenil, da je danes dober dan za slovenske in evropske kreativce. "Po dveh letih je Direktiva navkljub izjemno močnemu pritisku neevropskih firm končno sprejeta. Penino smo tu v Moskvi, kjer nas je novica doletela na kongresu Writers & Directors Worldwide (Scenaristi in režiserji sveta), dali na hladno. Ni še čas, da jo odpremo, saj smo šele na pol poti. Čaka nas namreč dve leti prenosa v slovensko zakonodajo, kjer pričakujem vsaj tako zanimivo in vročo razpravo, kot je bila na EU ravni. Kljub temu pa je dobro, da je Evropski parlament končno presekal večletni kaos, ki smo mu bili priča, ko so milijoni uporabnikov po Evropi brezplačno dostopali do zaščitenih vsebin", je dejal.

"Direktiva bo po našem mnenju prinesla svež veter tudi v skoraj četrt stoletja staro slovensko zakonodajo, ki je zastarela in ne sledi digitalni dobi", je poudaril Štibernik. Ob tem je pristojne državne organe pozval k sodelovanju z avtorskimi organizacijami pri prenosu Direktive, "saj lahko le s skupnimi močmi spremenimo Slovenijo v ustvarjalcem prijazno okolje". Kot je poudaril, so avdiovizualni ustvarjalci za to dobro pripravljeni, saj že desetletje opozarjajo na sistemske anomalije v Sloveniji in imajo predloge rešitev že spisane. "Osebno pa me moti, da se zdaj v ospredje rinejo pravniki. V principu gre pri celotni zadevi za eno najosnovnejših ekonomskih vprašanj, in sicer da zdaj nekdo služi z brezplačno uporabo lastnine tretjega. Zato je pošteno, da lastnik - od tistega, ki služi na njegov račun - dobi ustrezno poplačilo", je poudaril Štibernik.

[ {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, ]