Marry Poppins?

Datum objave: 11.07.2017

Svoboda do sklenitve pogodbe velja za temelj sodobnega poslovanja, zelo pogosto pa je tudi eden ključnih argumentov proti pretirani regulaciji s strani držav. Toda včasih je ta svoboda fikcija, kot npr. lik iz otroške pravljice o Marry Poppins, kar pomeni, da nima nobene zveze z realnim življenjem, piše v blogu na spletni strani Svetovnega združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA).

Tako je tudi s svobodo do sklenitve pogodbe za avdiovizualne avtorje. Sedaj veljavni evropski zakon o avtorskih pravicah sicer daje avtorjem pravice do svojih intelektualnih stvaritev, kar pomeni, da - vsaj v teoriji - "imajo avtorji vse karte v rokah". Vendar pa je na konkurenčnem in negotovem trgu, kjer so pogodbe o prenosu pravic podpisane že pred financiranjem in produkcijo, realnost drugačna. Velika večina scenaristov in režiserjev ima namreč zelo majhno pogajalsko moč o samem filmu, pa naj gre to za proračun, delitev prihodkov, itn. Seveda pa jim po pogodbi ostane veliko dela na filmu. Skratka, njihova pogodbena svoboda je tako izmišljena kot prej omenjeni fikcijski lik, gospe, ki leti z dežnikom.

Da so razmere toliko bolj pereče priča dejstvo, da tudi bolj znani in priznani avtorji, ki se lahko pogajajo o dobrih pogojih, teh največkrat ne morejo uveljaviti brez sodišč. Dolgotrajni boj na sodišču in spremljajoči pritiski, da to lahko pomeni konec njihove kariere, marsikaterega avtorja odvrnejo od zahtev po svojih pravicah. To si lahko "privoščijo" le tisti, ki ponavadi končujejo svojo dolgoletno kariero in so pred upokojitvijo, saj ne načrtujejo novih filmskih projektov. Mlajši filmski ustvarjalci oz. tisti, ki začenjajo svojo filmsko kariero za pravične pogoje nimajo nobenih možnosti.

Vendar bi se to lahko uredilo, ocenjujejo v SAA. Zakonodajna rešitev obstaja, in sicer evropski predlog direktive o avtorskih pravicah, ki vsebuje neodtujivo in neodpovedljivo pravice do pravičnega nadomestila, s katero bi tudi avtorji lahko dobili del prihodkov od komercialnega uspeha svojih del. Ta pravica pa bi - ravno zaradi prej omenjenih pritiskov producentov - morala biti kolektivno upravljana. Avdiovizualni avtorji po svetu upajo, da jo bosta Odbora Evropskega parlamenta za kulturo in industrijo, ki bosta o tem kmalu odločala, podprl. S tem bi dala pozitiven signal ne le drugim odborom v Evropskem parlamentu, ampak tudi drugim državam izven Evrope, da je pravičnost temelj EU.

Ob tem je treba poudariti, da sama pravica nikakor ne zmanjšuje pogodbene svobode, ustvari pa najnižji prag za plačilo, ki se šteje za pravičen. Uspešni avtorji se bodo lahko pogajali za boljše finančne pogoje ob sklenitvi pogodbe, mlajši avtorji, ki bodo komercialno uspešni, pa bodo imeli bolj pošteno obravnavo. S tem ostali pogodbeni partnerji nikakor ne bodo oškodovani, saj če ne bo uspeha, ne bo nagrade.

[ {image : "/media/uploads/animation/cdxMpYxndsgF.jpg", title : "Geopark Karavanke;Režija: Igor Likar;Arsmedia (2014)" }, {image : "/media/uploads/animation/eGevUbUhTiL.jpg", title : "Zid vzdihljajev;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2009)" }, {image : "/media/uploads/animation/HPj4IiLqbPE.jpg", title : "9:06;Režija: Igor Šterk;Gustav Film (2009)" }, {image : "/media/uploads/animation/RZnzGNQkc79D7.jpg", title : "To so gadi;Režija: Jože Bevc;Viba film (1977)" }, {image : "/media/uploads/animation/jDNcGOIcs9Ihg88.jpg", title : "Nahrani me z besedami;Režija: Martin Turk;Bela film (2012)" }, {image : "/media/uploads/animation/21CDHbNkdWj.jpg", title : "Ljubezen na strehi sveta;Režija: Jan Cvitković;Staragara (2015)" }, {image : "/media/uploads/animation/OZOTrI847UXpO.jpg", title : "Nahrani me z besedami;Režija: Martin Turk;Bela film (2012)" }, {image : "/media/uploads/animation/BMC88rDxC65bNU.jpg", title : "Geopark Karavanke;Režija: Igor Likar;Arsmedia (2014)" }, {image : "/media/uploads/animation/_2Y7hrXk5ef0tAA.jpg", title : "Čikorja an'kafe;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2008)" }, {image : "/media/uploads/animation/LR95iZPgOoE.jpg", title : "Dom;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2015)" }, {image : "/media/uploads/animation/tmM_ikjto1.jpg", title : "Dvojina;Režija: Nejc Gazvoda;Perfo production (2013)" }, {image : "/media/uploads/animation/JRBhRjQA6uoeTT.jpg", title : "Naš avto;Režija: František Cap;Triglav film (1962)" }, {image : "/media/uploads/animation/MPmNmrJ5q7.jpg", title : "Šanghaj;Režija: Marko Naberšnik;Arsmedia (2012)" }, {image : "/media/uploads/animation/1ik07XIwE3.jpg", title : "Kekec;Režija: Jože Gale;Triglav film (1951)" }, {image : "/media/uploads/animation/Vx_sGh1iguJ.jpg", title : "Negovan Nemec;Režija: Matjaž Žbontar;Fatamorgana (2010)" }, {image : "/media/uploads/animation/YAbxtHvHioZ.jpg", title : "Gremo mi po svoje;Režija: Miha Hočevar;Vertigo (2010)" }, {image : "/media/uploads/animation/sfmaTUVNnv.jpg", title : "9:06;Režija: Igor Šterk;Gustav Film (2009)" }, {image : "/media/uploads/animation/htCJvVkPQRb.jpg", title : "Boles;Režija: Špela Čadež;No history (2013)" }, {image : "/media/uploads/animation/GYCIFmEdC9MvMC.jpg", title : "Šiška Deluxe;Režija: Jan Cvitković;Perfo production (2015)" }, {image : "/media/uploads/animation/j7oLoEG68pn.jpg", title : "Instalacija ljubezni;Režija: Maja Weiss;Bela film (2007)" }, {image : "/media/uploads/animation/1vdyDJ3NZ12_M.jpg", title : "Ne joči, Peter;Režija: France Štiglic;Viba film (1964)" }, {image : "/media/uploads/animation/DQfo0NwrN8.jpg", title : "Instalacija ljubezni;Režija: Maja Weiss;Bela film (2007)" }, {image : "/media/uploads/animation/zCOMfaJNP1Uk0S.jpg", title : "Šanghaj;Režija: Marko Naberšnik;Arsmedia (2012)" }, ]