Avstralija odločno nad piratske vsebine

Datum objave: 20.09.2017

Avstralsko zvezno sodišče je največjim telekomunikacijskim podjetjem v državi naložilo, da v prihodnjih tednih blokirajo dostop do 57 spletnih strani, ki omogočajo dostop do piratskih verzij filmov in drugih avdiovizualnih kreativnih vsebin. Gre za znane kršitelje, ki omogočajo izmenjavo in pretok piratskih vsebin, kot so Piratebay, Watchfree, Torrentproject, Yes Movies, Vumoo, Watchseries in Los Movies. Sodišče je svojo odločitev utemeljilo, da gre za spletne strani, ki "nesramno in namerno" kršijo pravice imetnikov pravic. Poleg blokade lastnike oz. upravljalce teh spletnih strani čakajo tudi tožbe, ki jih napoveduje avstralsko združenje imetnikov pravic. To je celo napovedalo, da bo tožilo vsakega Avstralca, ki bo dostopal do ilegalnih vsebin.

Odločitev sodišča je pozdravilo avstralsko združenje imetnikov pravic Creative Content Australia (CCA), ki je hkrati sprožilo tudi kampanjo, s katero želi uporabnike seznaniti z negativnimi učinki uporabe piratskih verzij. Izvršna direktorica CCA Lori Flekser je ob tem dejala, da v združenju zaupajo v sodišča, ker ta s svojimi odločitvami opozarjajo na to, kaj spletno piratstvo povzroča. Piratstvo ni kriminalno dejanje brez posledic, saj imetniki pravic ostanejo brez prihodkov, s tem pa je ogroženo njihovo nadaljnje ustvarjanje, ogrožena so obstoječa delovna mesta in delovna mesta, ki bi jih lahko odprli, če bi ustvarjalci prejeli sredstva za nove projekte.

Prihodke od filmov, serij itd. si namreč zaslužijo deležniki pri delih, ki so za njih delali tudi po več let, ne pa upravljalci in lastniki piratskih spletnih strani, je še poudarila. Poleg tega kraja vsebin na spletu povzroča, da so vlagatelji veliko bolj previdni in se redkeje odločajo za naložbe v avdiovizualne vsebine, kar posledično pomeni manj vsebin in s tem tudi manj izbire za potrošnike.

Avstralske oblasti so na področju preganjanja piratstva ene najbolj aktivnih v svetu, saj je zvezno sodišče že lani ukazalo blokado 65 spletnih strani in več kot 340 domen.

Medtem ko se vse več držav odloča za tovrstne korake, slovenske oblasti le nemo opazujejo uporabo domačih in tujih piratskih spletnih strani. V Sloveniji imamo na tem področju precej ohlapno zakonodajo, zato je kršenje avtorske in sorodnih pravic ustaljena praksa, Slovenija pa je, kar se piratstva tiče, v samem evropskem vrhu.

Po poročilu Združenja imetnikov pravic Slovenije so Slovenci v lanskem letu obiskali piratske spletne strani z nelegalnimi avdiovizualnimi vsebinami in glasbo 100.000.000 (sto milijonkrat!). To pomeni, da si je povprečen Slovenec tovrstne spletne strani v letu 2016 ogledal 50-krat – v povprečju enkrat tedensko, najbolj zaskrbljujoče pa je, da pri nas številke iz leta v leto naraščajo, medtem ko v državah s proaktivnim pristopom padajo.

Kršenja avtorske in sorodnih pravic se dotika več zakonov, za njihovo uveljavljanje pa so pristojne različne institucije. Poleg tega je po naši zakonodaji lahko nekdo obsojen kršenja avtorske in sorodnih pravic le, če bi si pridobil 'veliko premoženjsko korist', npr. 5000 evrov. Čeprav te zaradi kraje npr. DVD-ja v trgovini vsekakor obravnava policija, se s krajami v digitalni obliki, ki jih v Sloveniji količinsko merimo v 100 milijonih (!), isti organi pregona praktično ne ukvarjajo.

Na AIPA poudarjamo, da podpiramo vsakršne napore za zmanjšanje spletnega piratstva. Evropski kreativni sektor, ki temelji na avtorski pravici, zaposluje 11 milijonov ljudi in igra pomembno vlogo v evropskem gospodarstvu, tudi v Sloveniji. Zaradi piratstva na koncu izgubljajo vsi, tudi uporabniki, saj je zato, ker avtorji ne dobijo ustreznih plačil, na trgu manj kreativnih del.

Da bi dolgoročno rešili težave s spletnim piratstvom, bi morali slediti trem pristopom, in sicer: (1) omogočiti lažji dostop do legalnih vsebin, (2) poučiti uporabnike glede negativnih vplivov zaradi piratstva in (3) sprejeti globalno protipiracijsko zakonodajo.

[ {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, ]