SAA o pravicah avdiovizualnih ustvarjalcev

Datum objave: 02.10.2019

Kruta realnost avdiovizualnega sektorja, ki jo nekatere države (tudi Slovenija) celo spodbujajo v zakonodaji, in sicer z domnevo o avtomatskem prenosu pravic na producenta, je, da se avtorji vnaprej odpovejo vsem nadomestilom ob morebitnem tržnem uspehu dela, poudarjajo v Svetovnem združenju avdiovizualnih avtorjev (SAA).

Avdiovizualni avtorji težko pridejo do nadomestil za prihodnjo uporabo del tega. "Če želimo, da sistem deluje in da ustvarjalci dobijo pošteno nadomestilo, morajo države članice v zakonodajo zapisati neodtujljivo pravico do nadomestila, ki je kolektivno upravljana," ocenjujejo v združenju SAA, katerega član je tudi AIPA.

Evropski avdiovizualni avtorji so imeli doslej, v nasprotju z nekaterimi drugimi ustvarjalci, na ravni EU zagotovljena le nadomestila z naslova kabelske retransmisije. Z novo Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu so se nadomestila razširila tudi na področja drugih vrst retransmisij. To naj bi v prihodnosti, ko bodo države članice implementirale te določbe, "avdiovizualcem" prineslo boljšo zaščito in več nadomestil.

Vse druge pravice, ki jih imajo v zakonodaji na ravni EU zagotovljene nekatere druge vrste ustvarjalcev, so odvisne od tega, kje avdiovizualni ustvarjalci bivajo in kje se njihova dela predvajajo. Tako imajo v nekaterih državah EU ustvarjalci zagotovljeno praktično vso pravno zaščito in nadomestila iz drugih vrst pravic, medtem ko v drugih državah tega ne poznajo.

Najbolj pereče so razmere na področju spleta, saj nadomestila za uporabo del na spletu zbirajo zgolj v šestih državah EU. Predlani so npr. v teh državah z naslova pravic na področju videa na zahtevo zbrali le 14,5 milijona evrov, kar je drobiž v primerjavi z vrednostjo trga teh storitev. Ta presega pet milijard evrov. Zato ne preseneča še en podatek iz raziskave, da se kar 74 odstotkov avdiovizualnih ustvarjalcev srečuje s finančnimi težavami, 47 odstotkov pa trdi, da ne morejo preživeti s tem, kar zaslužijo kot ustvarjalci, kjub temu, da se njihova dela izkoriščajo.

Nova Direktiva o avtorskih pravicah na digitalnem trgu prinaša številne pozitivne določbe za avdiovizualne ustvarjalce. Med drugim predvideva sorazmerno plačilo za izkoriščanje del (18. člen), obveznost poročanja o uporabi del (19. člen), pa tudi mehanizme za popravo pogodb (20. člen). V Direktivi je zapisan tudi 22. člen, ki določa, da lahko avtorji prekličejo prenos pravic, če producent ne uporabi avdiovizualnega dela.

Vendar obstajajo tudi vrzeli pri teh določbah. Tako je npr. 18. člen Direktive za avdiovizualne avtorje izredno pomemben, saj določa t.i. evropski standard za sorazmerno plačilo. Žal pa državam članicam dopušča izbiro načina implementacije, kar bi lahko v najslabši obliki implementacije izničilo njegovo moč, ocenjujejo v SAA.

Ob tem v združenju poudarjajo, da bodo razlike med pravicami avtorjev v posameznih članicah še večje, če ne bodo vse države članice v zakonodajo uvedle neodtujljive pravice do nadomestila (vsaj za uporabo del na spletu, ki bi bila kolektivno upravljana). Zato mora celotna evropska avdiovizualna skupnost spodbujati države EU, da sprejmejo ustrezne zakonodaje na tem področju, skupaj z neodtujljivo pravico do nadomestila. Le na ta način bodo ustvarjalci dobili pravično nadomestilo, države članice pa se bodo izognile morebitnim popravkom v prihodnosti, poudarjajo v SAA, ki s svojimi 33 člani v 25 državah upravlja s pravicami za več kot 140.000 avdiovizualnih del.

[ {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, ]