…film se še ni izplačal…

Datum objave: 29.01.2018

Velik del evropskih scenaristov in režiserjev danes ne prejema ustreznih nadomestil za uporabo njihovih del na digitalnih platformah v Evropi. Za te razmere, ki so vsekakor nepravične in škodljive, je več razlogov. Eden glavnih pa je ta, da večina držav članic EU nima ustrezne zakonodaje, ki bi omogočala pravično nadomestilo. Poleg tega različne avtorske zakonodaje po državah EU dopuščajo, da založniki scenaristom in režiserjem v pogodbe dodajajo različne klavzule, ki teptajo praktično vse njihove pravice. In to že vrsto let. Reforma avtorske zakonodaje, ki je trenutno v obravnavi v Evropskem parlamentu, je zato morda zadnja možnost, da se te krivice popravijo in avtorji dobijo zasluženo nadomestilo. Za to pa je potrebna le politična volja odločevalcev.

Pravica do pravičnega nadomestila je namreč nekaj, kar v nekaterih državah EU poznajo že vrsto let, in kjer avtorji prek kolektivnih organizacij dobijo pravično nadomestilo za uporabo njihovih del na spletu. Vendar bi bilo prav, da bi to pravico imeli vsi avtorji v EU. "Zakaj lahko avtorji, če se njihovo delo predvaja na platformah v Franciji ali Italiji, upajo na pravično nadomestilo, če pa se npr. predvaja na platformah v Nemčiji, na Norveškem ali Češkem pa ne? To je Evropa neenakovrednosti," poudarjamo avtorji.

Zgovoren je primer Rogerja Michella, režiserja slovitega filma Notting Hill z Julio Roberts in Hughom Grantom v glavni vlogi. Nastajanje filma, ki je bil prvič prikazan leta 1999, je stalo 43 milijonov dolarjev, film pa je doslej zaslužil več kot 360 milijonov dolarjev. Sam se je ob začetku snemanja dogovoril, da mu v primeru komercialne uspešnosti filma pripada pet odstotkov prihodkov producenta. Zdaj pa vsako leto od producenta dobi sporočilo, da se film še ni izplačal oz. da "ima film še dolg", kar pomeni, da ne dobi nič. V letu 2014 je imel film npr. še 32 milijonov dolarjev dolga. "To je realnost kreativnega računovodstva, ki smo mu priča režiserji", je dejal.

"Ljudje mislijo, da smo režiserji bogati in je naša edina naloga, da se na festivalih fotografiramo z zvezdnicami. Nekaj je takih, ampak velika večina režiserjev je revnih in se komaj prebija skozi mesec. Delo imajo le nekaj dni ali tednov na mesec, v vmesnem času pa delajo tudi druga dela, da si zagotovijo eksistenco. Kot režiserji skrbimo za vse, za igralce, za ekipo, za scene, če je kaj narobe, pa smo edini krivec. Ko je treba deliti vložke, režiserji in drugi avdiovizualni avtorji potegnejo kratko", je dejal Michell.

"Evropska avdiovizualna industrija je npr. v letu 2013 ustvarila za 122 milijard evrov prihodkov, avdiovizualne kolektivne organizacije pa so za plačila avtorjem uspele zbrati le 0,33 odstotka tega zneska. To ni le krivično, ampak tudi nevzdržno, saj avtorji tako ne bodo mogli preživeti", poudarja Michell. Zato tudi on predlaga uzakonitev pravice do pravičnega nadomestila, ki bi ga pobirale kolektivne organizacije, saj bi le v tem primeru avtorji imeli možnost, da pridejo do teh sredstev.

Michell je v svojem govoru avtorjem zadel bistvo težav, s katerimi se soočajo avtorji v hitro razvijajočem se digitalnem okolju. Zato evropski scenaristi in režiserji skupaj z vsemi avtorskimi združenji in tudi AIPA pozivamo države članice, Evropsko komisijo in Evropski parlament, da prisluhnejo glasu evropskih kreativcev in v evropsko zakonodajo sprejmejo neodtujljivo in neodpovedljivo pravico do nadomestila za avtorje. To pravico pa morajo uveljavljati kolektivne organizacije, ki bi nadomestila zbirala neposredno od spletnih platform.

Le tako bodo avtorji prejeli pravično in pošteno nadomestilo!

[ {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, ]