Proporcionalno nadomestilo je nujno

Datum objave: 22.01.2019

Ugledni evropski avdiovizualni ustvarjalci so na evropske odločevalce naslovili odprto pismo, v katerem jih pozivajo, da izkoristijo zgodovinsko priložnost in ustvarjalcem omogočijo pravično in proporcionalno nadomestilo z naslova uporabe njihovih del na spletu. Kot so zapisali v pismu, se trialog (posvetovanja med Evropskim parlamentom, Evropskim Svetom in Evropsko Komisijo) o uzakonitvi predlagane Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu bliža h koncu, zato je skrajni čas za ukrepanje.

"Ustvarjalci s svojimi deli ustvarjajo dodano vrednost, ki si jo nato delijo vsi. Kljub temu pa najkrajšo potegnemo ustvarjalci, ki največkrat od uporabe naših del na spletu ne dobimo nič. Slab pogajalski položaj in neenakopravna uveljavitev kolektivnih pravic po posameznih državah so razlog za to, da nekateri ustvarjalci komaj živijo od svojega dela. Predvsem gre tu za "svobodnjake" in samozaposlene", navajajo v pismu.

Ustvarjalci imajo v trenutni zakonodaji na papirju sicer zagotovljene neke pravice, vendar jih ne morejo uveljavljati, prav zaradi svojega slabega pogajalskega položaja. V večini primerov so postavljeni pred izbiro "vzemi ali pusti" ali pa celo pred izbiro "vzemi, kar ti ponujamo, če želiš v prihodnje še kaj delati". Zato jih morajo EU institucije ustrezno zaščititi in v zakonodajo umestiti določbe o pravičnem in proporcionalnem nadomestilo.

Razmere se s prihodom številnih novih distributerjev na trg EU samo še poslabšujejo, česar se evropski avdiovizualni ustvarjalci dobro zavedajo. Zato še s težjim srcem pogledujejo onkraj Atlantika, kjer njihovi ameriški kolegi dobijo nadomestila ne le za dela, predvajana v ZDA, ampak tudi za dela, ki se predvajajo drugod po svetu (tudi v EU). Tej krivici je potrebno stopiti na prste in uzakoniti pravične rešitve tudi za evropske ustvarjalce, pravijo podpisniki pisma, med katerimi sta tudi slovenska režiserja Klemen Dvornik in Rok Biček.

Kljub doseženemu napredku ob sprejemu Direktive v Evropskem parlamentu septembra lani pa podpisniki opozarjajo na tri pomembna dejstva, ki jih EU ne sme spregledati pri končnem sprejemanju Direktive. Na področju pravičnega/primernega in proporcionalnega nadomestila je pomembno, da se prav ti termini uvrstijo v zakonodajo, saj bodo ustvarjalci le tako dobili možnost za udeležbo pri prihodkih z naslova uporabe njihovih del. Poleg tega je nujno, da so v besedilu uvrščene jasne določbe glede načina zbiranja nadomestil. Kolektivno pogajanje in obvezno kolektivno upravljanje pravic so najboljša orodja, da bodo avtorji lahko v resnici dobili proporcionalno nadomestilo. Dokaz za to so države, kjer to že velja. Tam ustvarjalci dobijo pravično in proporcionalno plačilo, producentom in investitorjem pa je zagotovljena pravna varnost pri licenciranju in produkciji del.

Podpisniki tudi zavračajo idejo o možnosti vnaprejšnjega plačila za avtorske pravice, ki je omenjena v recitalu 39d. Ta določba ni potrebna, saj lahko ogrozi celoten sistem pravičnega in proporcionalnega nadomestila. Proporcionalno nadomestilo bi moralo biti posebej navedeno v Direktivi, vnaprejšnje plačilo pa, če ga ni moč izpustiti iz zakona, le kot izjema.

Z omenjenimi popravki v zakonodaji bi vse članice EU imeli enake predpise, avdiovizualni ustvarjalci pa bi imeli enake pravice v celotni uniji. Med drugimi tudi pravico, da so pošteno nagrajeni za dejanski uspeh njihovih del. To je še toliko bolj pomembno, saj se povpraševanje po filmih, TV serijah, dokumentarcih in drugih delih evropskih ustvarjalcev stalno povečuje. "Zato vas, evropske odločevalce, pozivamo, da nas podprete in omogočite nadaljnje ustvarjanje. S tem se bo evropski kreativni sektor krepil, prav tako kot evropska kulturna raznolikost v digitalni dobi", so zapisali evropski ustvarjalci.

[ {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, ]