Poziv evropskih filmskih ustvarjalcev

Datum objave: 30.05.2017

Več kot 90 uglednih evropskih filmskih ustvarjalcev je ob robu letošnjega filmskega festivala v Cannesu na evropsko javnost in institucije EU naslovilo odprto pismo, v katerem pozivajo k podpori evropski kulturi in evropskemu filmu, ki - kot so zapisali - odražata pozitivne vrednote "starega kontinenta". Te so med drugimi sožitje različnih identitet, demokracija in svoboda izražanja. Evropa je namreč, ko je zvesta svojim vrednotam strpnosti, odprtosti duha in raznolikosti in ko stoji proti trenutnim trendom nacionalizma, alternativnih dejstev in nezaupanja, znanilka upanja za mnoge, so ocenili v pismu.

Evropa in evropski film sta se v preteklih letih razhajala, vendar sta velikokrat hodila tudi z "roko v roki", s tem pa krepila evropsko identiteto. Dostop do kulture za vse Evropejce je human, moderen, gospodarsko upravičen in politično ambiciozen cilj, ki pa je zdaj mogoč, zahvaljujoč novim digitalnim tehnologijam, menijo podpisniki. Ob tem opozarjajo, da je ta cilj daljnosežen tudi za same ustvarjalce. V prvi vrsti gre za to, da se jim omogoči primerno delovno okolje, v katerega sodi tudi ustrezno financiranje. Brez tega omenjenega cilja ne bo mogoče doseči.

Zato je med drugim nujno, da se ohrani teritorialna ekskluzivnost avtorskih pravic, ki je temelj ustvarjalnosti in vložkov, tako intelektualnih kot finančnih. V primeru, da bi se ta ekskluzivnost izničila, bi to zagotovo privedlo do negativnih vplivov na samo evropsko ustvarjalnost in ohranjanje evropskih avdiovizualnih vsebin, s tem pa tudi evropske kulture. Filmski ustvarjalci se v pismu pridružujejo tudi številnim drugim, ki pozivajo Evropski parlament in Evropski svet, da zavrneta predloge Evropske komisije na področju licenciranja spletnih storitev na podlagi države porekla, saj to zaradi slabih rešitev lahko privede do uničenja celotnega evropskega avdiovizualnega sistema.

Ob tem ugledni evropski filmski ustvarjalci v pismu, ki sta ga podpisala tudi slovenska režiserja Klemen Dvornik in Rok Biček, pozivajo odgovorne v Uniji, da vsem evropskim ustvarjalcem zagotovijo enako raven zaščite. To pomeni priznanje neodtujive in neodpovedljive pravice do pravičnega nadomestila, če se dela izkoriščajo na spletu, in sicer na ravni celotne EU. Ob tem zahtevajo tudi preglednost nad uporabo teh del in sorazmerno plačilo, vezano na uspešnost filmov.

Evropska ambicija bi morala biti tudi zagotavljanje pogojev za pošteno in trajnostno konkurenco med vsemi ustvarjalci. To med drugim pomeni zagotavljanje načela davčne pravičnosti in hitro uvedbo pravil za financiranje evropskih avdiovizualnih del in ukrepov za njihovo oddajanje, in sicer na način, da jih ne bi bilo moč obiti. Poleg tega pa je treba tudi bolje uskladiti kraje obdavčitve s kraji oddajanja, kot je to primer z davkom na dodano vrednost. Evropa ni moderen "divji zahod", kjer ni zakonov in pravil. Zato morajo biti enaka pravila za vse, producente, ponudnike digitalnih platform, socialna omrežja in tudi za t.i. file sharing spletne strani.

Podpisniki apelirajo tudi za aktiven boj zoper spletno piratstvo, s čimer bi pomagali legalnim ponudnikom storitev, ki se borijo za gledalce. Za to pa bodo morale države članice poenotiti pravila. Unija bi morala tudi pomagati evropskim avtorjem, da bi bila njihova dela široko dosegljiva na TV ekranih, kinematografih in digitalnih platformah. Za to pa bo potreben dogovor z velikimi internetnimi ponudniki. Evropske institucije pa bi morale uvesti kvote za oddajanje in promocijo evropskih del na storitvah na zahtevo.

Omenjene naloge niso lahke, saj je potrebno združiti politične igralce, ustvarjalce in državljane. Vendar bomo le tako domislili in določili evropsko kulturno politiko, ki bo kos novim digitalnim časom. Seveda le z upoštevanjem avtorskih del in avtorjev samih, so v Cannesu menili evropski filmski ustvarjalci.

Pismo si lahko ogledate na spletnih straneh Svetovnega združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA), Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC) in Združenja evropskih filmskih režiserjev (FERA).

[ {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, ]