Dobro sodelovanje = Dobro delovanje

Datum objave: 30.03.2017

Dober sistem kolektivnega upravljanja je rezultat sodelovanja med kolektivnimi organizacijami, uradi za intelektualno lastnino in uporabniki

Sodelovanje kolektivnih organizacij z oblastmi, t.j. v našem primeru z Uradom za intelektualno lastnino, je ključ do dobrega upravljanja kolektivnih pravic. Dobro upravljanje pa omogoča razvoj panoge in ustvarjanje novih delovnih mest, so pred dnevi v Zagrebu ocenili udeleženci prvega regionalnega posveta CISAC na temo Sodelovanje kolektivnih organizacij z oblastmi, dobre prakse in gospodarska rast. Posveta, ki sta ga ob podpori hrvaškega urada za intelektualno lastnino pripravila Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) in hrvaški HDS-ZAMP, se je udeležilo 38 predstavnikov kolektivnih organizacij, državnih organov in zainteresirane javnosti iz Albanije, BiH, Hrvaške, Črne Gore, Srbije in Slovenije.

Posveta se je udeležila tudi hrvaška ministrica za kulturo Nina Obuljen-Koržinek, ki je med drugim dejala, da morajo evropske države ob vzpostavljanju enotnega digitalnega trga EU upoštevati tudi interese ustvarjalcev in jim med drugim omogočiti pravično nadomestilo za uporabo njihovih del na spletu. Zato je po njenem mnenju sodelovanje med državami EU na tem področju nujno, če želimo priti do dobrih rešitev.

Direktor CISAC Gadi Oron je predstavil projekte in ključne naloge združenja, ob tem pa je poudaril nujnost t.i. one-stop shopov, ki omogočajo uporabnikom centraliziran dostop do licenc, in sprejem ustrezne zakonodaje na tem področju v Srednji in Vzhodni Evropi. Direktor Strokovne službe za zaščito avtorskih glasbenih pravic Hrvaškega društva skladatelja (HDS-ZAMP) Nenad Marčec je ocenil, da transparentno sodelovanje med kolektivnimi organizacijami in regulatorji pripomore k gospodarski rasti in večjemu učinku kreativnega sektorja. Dejal je, da bodo v HDS-ZAMP zato še naprej zagovarjali pravice avtorjev na Hrvaškem, saj so avtorji motorji hrvaškega gospodarstva.

Mitko Chatalbashev, direktor za Evropske zadeve pri CISAC je navedel, da uradi za intelektualno lastnino svojo vlogo in mesto dojemajo na dva načina: bodisi kot zgolj in samo nadzorni organ bodisi kot organ, ki poleg nadzora sebe vidi kot ključnega progresivnega tvorca pozitivne ustvarjalne družbe. Prvi pristop je običajno značilen zlasti za bivše totalitarne države.   

Med ključnimi govorci je bil tudi direktor AIPA Gregor Štibernik, ki je v svojem prispevku uvodoma predstavil delovanje AIPA, v nadaljevanju pa razmere na področju avtorskih pravic v regiji. Kot je ocenil, je za dobro delujoč sistem nujno prepleteno sodelovanje med kolektivnimi organizacijami, državo in uporabniki. Glede sodelovanja med kolektivnimi organizacijami v regiji je dejal, da se je po razpadu Jugoslavije sistem kolektivnega upravljanja v regiji razvijal v vsaki državi drugače, tako da imamo zdaj različne stopnje razvoja na tem področju, prej enotni zakon pa je zamenjalo šest novih, tako da so sedaj določene avtorsko-pravne zadeve obravnavane in reševane z različnimi pristopi in na različne načine. Po njegovem mnenju za vzhodno-balkansko regijo to ni dobro, saj gre za kulturno izjemno prepleten prostor, v katerem ustvarjalci glasbenih in avdiovizualnih vsebin tesno sodelujejo, njihova dela pa se uporablja v vseh državah bivše Jugoslavije. Zato bi bilo dobrodošlo, da bi tudi oblasti v regiji zlasti na strokovnem področju tesneje sodelovale, saj bo le s takim pristopom moč ustvariti ustvarjalcem pozitivno poslovno okolje v celotni regiji.

Foto: Julien Duval
[ {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, ]